Projektledare PMO verksamhetsutveckling

Projektledare PMO verksamhetsutveckling

Arbetsbeskrivning

Bygg- och Anläggningsbranschen befinner sig i spännande förändring där ökad konkurrens, ny teknik och förändrade omvärldskrav gör att branschen i allt större utsträckning tänker om kring traditionella affärsmodeller, förädlingskedjor och arbetssätt. Det handlar inte minst om att hitta nya och smartare sätt att bygga och att anlägga städer och infrastruktur men också att det görs med ny teknik, produkter och råvaror som är innovativa och hållbara. Digitalisering av branschen kommer att vara avgörande i denna transformation.

För att lyckas i vår digitaliseringsresa behöver vi förstärka vårt PMO inom strategiorganisationen med projektledare. Med gedigen erfarenhet av att driva verksamhetsutveckling blir du en del av vårt team som driver våra interna förändringsprojekt mot nya digitala arbetssätt i verksamheten.

Dina arbetsuppgifter
Som Projektledare har du en viktig roll i verksamhetsutvecklingsarbetet. Du kommer framförallt driva digitaliseringsprojekt inom verksamheten vilket innebär att du ansvarar för att genomföra förstudier, ta fram projektplaner, resursplanering och att driva projekt från start till överlämning i förvaltning. Flera av våra projekt som du kommer att ansvara för fokuserar på att utnyttja IT-stöd bättre i syfte att bidra till effektivisering och tvärfunktionell samverkan. Vidare är naturliga inslag i rollen att engagera projektmedlemmar under projektens gång, stötta andra delprojektledare inom verksamheten samt hålla presentationer inför styrgrupper och ledningsgrupper. Du rapporterar till PMO-chefen.

Vem är du?

Vi söker dig som har intresse av verksamhetsutveckling och vill vara med och påverka och göra förändringar till det bättre. Vi har precis formulerat en koncernövergripande digitaliseringsstrategi som innebär att vi kommer driva många spännande projekt framöver. Nu behöver vi dig som vill bli en viktig kugge i att driva dessa projekt och förverkliga våra ambitioner.

Din bakgrund
Vi söker dig som har minst 5 års relevant erfarenhet som Projekt/Programledare och med relevant högskoleexamen. Du besitter goda kunskaper att hantera projekt med tvärfunktionella resurser och du har tidigare med framgång drivit digitaliseringsprojekt. Vidare har du förståelse för regelverk/styrning och deras affärsmässiga konsekvenser och erfarenhet av att driva program/projekt enligt PPS eller likvärdig projektmodell. Du har god erfarenhet av att omsätta övergripande strategier, mål och aktiviteter på koncernnivå till tydliga, prioriterade åtgärder inom ansvarsområdet.

Vidare är praktisk erfarenhet och kunskap inom kravhantering, förändringsledning och processmodellering viktiga erfarenheter. Det är meriterande om du har branscherfarenhet och kunskap om agila arbetsmetoder.

Dina egenskaper
Som person är du kommunikativt skicklig och leveransfokuserad med en förmåga att ställa tydliga krav, planera samt driva projekt i mål. Du har en god förmåga att skapa ett gott samarbetsklimat, fördela uppgifter, motivera och driva både projekt och projektmedlemmar framåt. Du är van att arbeta med utmanande frågeställningar och rapportera till styrgrupp och ledning. Vi är flexibla när det gäller tjänstens geografiska placering och du kan exempelvis utgå från något av våra större kontor i Solna, Göteborg eller Förslöv.

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att ta kontakt med PMO Chef, Johan Brantehag mail: johan.brantehag@peab.se tfn: 073-3372706 eller CDO, Carl-Johan Kreuger mail: carl-johan.kreuger@peab.se, tfn: 070-7794123.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Peab Utveckling AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 december 2021
  • Ansök senast: 16 januari 2022

Liknande jobb


25 november 2024

25 november 2024

22 november 2024

30 oktober 2024