Projektledare psykisk ohälsa

Projektledare psykisk ohälsa

Arbetsbeskrivning

Regeringen tillsatte 2017 en utredning kring en god och nära vård som ska finnas nära medborgarna. Målet är att vården ska vara jämlik och hålla hög kvalitet. Den ska bidra till att förebygga fysisk och psykisk ohälsa. För att uppnå det tar regeringen fram en ny lagstiftning och skjuter till resurser. Det finns ett flertal betänkanden och delbetänkanden kring denna reform. Under 2022 får Skövde kommun medel för att arbeta med kompetenshöjning och arbetssätt kring psykisk ohälsa inom sektor vård och omsorg samt sektor socialtjänst. Detta kommer göras genom att tillsätta en projektledare som arbetar mot de sammanlagt ca 1800 medarbetarna.

Tjänsten kommer att tillhöra sektor vård och omsorgs utvecklingsenhet som har en stödjande och styrande funktion inom sektorns kvalitet- och utvecklingsarbete. På enheten finns bland annat verksamhetsutvecklare, digitaliseringsstrateg, processledare, MAS och SAS. Arbetsledning sker via chefen för utvecklingsenheten.

Sektor vård och omsorg erbjuder ett brett utbud av stöd, hjälp och omsorg till människor i alla åldrar. Vår verk-samhet präglas av mänskliga värden och vi vill skapa trygghet för de personer som behöver vårt stöd.

Med ett jobb inom Skövde kommun får du möjlighet att påverka, må bra på jobbet och göra karriär. Tillsammans tar vi Skövde framåt!

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som projektledare för psykisk ohälsa kommer du att den som driver arbetet framåt och förankrar det i ordinarie verksamhet. Du kommer att ta fram rutiner och förtydliganden kring gränsdragningar mot regionen i frågan, ta fram och hålla i utbildningar/samtalsgrupper/studiecirklar för personal och chefer i båda sektorerna kring förhållningsätt och bemötande. En viktig del av arbetet är att hitta och förankra hållbara arbetssätt för bemötande och upptäckt av individer med psykisk ohälsa. Arbetssätten och förhållningssätten ska leva kvar efter att projekttiden är slut.

Du rapporterar till projektets styrgrupp, som består av chefer från sektor vård och omsorg samt sektor socialtjänst.

Du kommer att ta fram en projektplanering som ska förankras i styrgruppen. Löpande muntlig rapportering både till styrgruppen, och på begäran till sektorernas ledningsgrupper eller andra forum. När projektet avslutas förväntas det finnas material som stödjer det fortsatta arbetet med frågan samt en slutrapport av projektet.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har ett genuint intresse för frågor som rör psykisk ohälsa och vill vara med och utveckla vårt arbete med frågan. Du som söker tjänsten är en driven och pedagogisk person med god förmåga att möta medarbetare på olika nivåer i organisationen. Det finns stora variationer i kompetens och inställning till individer med psykisk ohälsa och du behöver kunna möta de flesta av dem på ett adekvat och gynnsamt sätt.

Vi söker dig med högskoleexamen inom beteendevetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är bra, men inte krav, om du har erfarenhet av arbete med psykisk ohälsa samt har arbetat som projektledare tidigare. För att lyckas i rollen ser vi att du är trygg och självgående i ditt arbete och har förmåga att driva projekt strukturerat på egen hand. I rollen som projektledare kommer du att samverka med många funktioner därför är det viktigt att du trivs med och har god förmåga att skapa relationer.

Du kommer även både ta fram material och hålla i olika former av kompetenshöjande insatser, vilket ställer krav på att du är pedagogisk samt kan prata framför och med grupper. Det finns även förväntningar på att du ska förtydliga gränssnittet mot regionen i frågan, vilket kräver att du kan ta kontakter och reda i komplexa frågor. Då det även förväntas finnas material som lever kvar efter projekttiden behöver du kunna ta fram och förankra sådant, samt uttrycka dig i skrift på ett bra sätt.

ÖVRIGT
Jämställda och jämlika verksamheter är väldigt viktigt för oss. Olika bakgrunder och tillhörigheter ser vi som en tillgång. Våra arbetsplatser ska också vara fria från diskriminerande strukturer.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Har du skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Biståndsenheten Louise Samuelsson
0500- 498940
HR partner Sofia Myrman
0500-498242
Sektorschef Per Granath
0500-849527
Sektorschef Per Granath

Utvecklingschef Heléne Sandqvist Benjaminsson

SAS- Socialt ansvarig samordnare Katarina Schuurman

Enhetschef Marianne Johansson
0500-49 8528
HR-partner Mirza Zahirovic
0500-49 83 90
HR-partner Annika Hedberg
0500-49 84 49
Enhetschef Vivi-Anne Hultberg Alt
0500-498952

Sammanfattning

Besöksadress

Fredsgatan 4 SKÖVDE
None

Postadress

Fredsgatan 4
SKÖVDE, 54183

Liknande jobb


20 december 2024

Kvalitetsutvecklare

19 december 2024