OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare och jurister samt 214 andra yrkesbefattningar. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.
Vi söker dig med ett brinnande intresse för att utveckla Falu kommuns landsbygd i två projekt!
Tjänsten är placerad på näringslivsavdelningen tillsammans med ett team på åtta medarbetare. Näringslivsavdelningen tillhör Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen och är Falu kommuns strategiska och operativa avdelning för att skapa bästa möjliga förutsättningar för företagens utveckling. Som landsbygdsutvecklare är ditt främsta fokus föreningar, företag och aktörer på kommunens landsbygd.
Hösten 2020 startade vi projektet Platsmarknadsföring Falu kommun, ett EU-finansierat projekt som syftar till att stärka respektive kommundelars platsidentitet och visa på de möjligheter och den potential som finns på vår landsbygd. Landsbygden ska ses som en självklar möjlighet vid företagsetablering och val av bostadsort.
Hösten 2022 startar projektet Bygdelots Falu kommun, finansierat huvudsakligen av Tillväxtverket som syftar till att ta fram och testa en ny lotsfunktion. Lotsen ska vara ett verktyg för att komma framåt i ärenden och utmaningar kring grundläggande kommersiell service på landsbygden. I lotsen samlas tjänstemän från olika delar av den kommunala förvaltningen kring en aktuell fråga. Kommunens intresseföreningar har länge efterfrågat en plats att möta flera tjänstemän i komplexa frågor, förhoppningen är att Bygdelotsen ska möta deras behov. Bygdelotsens syfte är att genom trepartnerskap skapa nya servicelösningar på landsbygden.
Arbetsuppgifter
Du kommer i rollen som projektledare leda, driva och realisera de två projekten. Du kommer bland annat att hålla liv i och utveckla platsmarknadsföringsmaterial, stötta intresseföreningar samt tillsammans med intresseföreningar utveckla bygdelotsfunktionen och testa den. Du kommer även att delta under företagarträffar för att stärka det lokala nätverket och den lokala identiteten.
Din tjänst kommer att vara uppdelad på 50% i de båda projekten. De bedrivs dock av samma projektgrupp: dig som projektledare, kommunens landsbygdsutvecklare samt ideella från Kommunbygderådet. Resterade delar av Näringslivskontoret står till förfogande.
Tjänsten innebär även administrativa uppgifter som dokumentation och utformande av rapporter och presentationer.
Kvalifikationer
Utbildning och erfarenhet
- Relevant högskoleutbildning och/eller erfarenhet av arbete med landsbygdsutveckling
- God kunskap om och intresse för samhälls- och landsbygdsfrågor
- God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska
- B-körkort
Personliga egenskaper
Vi söker dig som ser hur vi på bästa sätt kan ta tillvara på de möjligheter och den stolthet som finns på vår landsbygd. Du har lätt för att skapa nya kontakter samt samarbetar effektivt med andra i strävan efter att nå gemensamma mål. Kontakter med medborgare, politiken och kommunala tjänstepersoner är en stor del av arbetet, vilket gör att en god kommunikativ förmåga är av stor vikt. Du är lyhörd och anpassar kommunikationen efter mottagaren samt gör intryck på och entusiasmerar de personer du träffar i arbetet.
Vidare har du en stark egen drivkraft och tar ansvar för dina uppgifter och dess resultat. Du är handlingskraftig och inte bara en ledare utan trivs med att arbeta operativt – du får saker gjorda. Du har ett systematiskt tillvägagångssätt där du gör tydliga och effektiva planer och prioriteringar.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Meriterande kvalifikationer
- Lokalt nätverk
- Erfarenhet av arbete som landsbygdsutvecklare
- Erfarenhet av projektledning, företrädesvis inom landsbygdsutveckling
- Kunskaper om olika finansieringslösningar inom exempelvis EU:s stödprogram
- Erfarenhet av att stötta exempelvis ideella föreningar som vill bidra till utvecklingen
Anställningsvillkor
Tidsbegränsad anställning på heltid med tillträde från 2022-10-01 eller snarast möjligt. Anställningen sträcker sig över 17 månader. Arbete under tidig morgon och kvällar kan förekomma.
Kopior på intyg kan vid behov begäras av Falu kommun i samband med intervju.
I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.
Kontaktuppgifter
Rekryterande chef: Linda Norén, näringslivschef
Vid frågor om tjänsten och/eller arbetsplatsen, vänligen kontakta naringslivskontoret@falun.se
Fackliga företrädare
Vision: Christina Johansson: 023- 82110
SACO: Ulrica Bergman 023-827 74
Övrigt
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se.
De frågor som du kommer få besvara i samband med ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet.
Arbetsplats
Falun