OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbete och välfärd ansvarar för områdena arbetsmarknad och sysselsättning, försörjningsstöd, vuxenutbildning, integration, flyktingmottagning inkl. ensamkommande flyktingungdomar, individ- och familjeomsorg, familjerätt, socialpsykiatri, budget- och skuldrådgivning, konsumentrådgivning samt alkoholhandläggning.
Förvaltningen kommer att med stöd av medel från Europeiska socialfonden (ESF) starta upp och driva projektet Etableringssamverkan Kronoberg i samarbete med länets kommuner och Arbetsförmedlingen. Projektets övergripande mål är att öka sysselsättningsgraden bland utrikesfödda kvinnor och män samt utveckla samverkansstrukturer för ett långsiktigt, hållbart och resurseffektivt arbete till nytta för målgruppen nyanlända.
ARBETSUPPGIFTER
Som projektledare ingår att i en första analys- och planeringsfas tillsammans med projektadministratör och projektekonom bygga upp en fungerande organisation. Bland annat ska styrgrupp och projektgrupper utses och sammankallas, rutiner och administrativa system upprättas. Därtill ska ytterligare tio projektmedarbetare rekryteras inför genomförandefasen.
Projektet ska i genomförandefasen erbjuda individuellt stöd genom multikompetenta team, insatser som stärker formell och informell kompetens samt arbeta med utveckling och tydliggörande av samverkansstrukturer, samordning och ansvarsfördelning.
Projektledaren ansvarar för projektet, lämnar lägesrapporter månadsvis till Europeiska socialfonden (ESF), arbetar med strategisk påverkan och spridning av projektets resultat och metoder, ansvarar för samverkan med länets kommuner och Arbetsförmedlingen m.m.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har kunskap om och vana vid att driva projekt. Du har högskoleexamen inom beteendevetenskap, samhällsvetenskap, statsvetenskap eller socialt arbete och erfarenhet av arbetsmarknadsfrågor och nätverkande. Integrations- och etableringsprocessen är en komplex process, som involverar många aktörer. Projektet ska påverka strukturer för samverkan mellan kommuner och myndigheter i länet varför erfarenhet av att driva regionala utvecklings- och samverkansprocesser är meriterande. Det är också en merit om du har kunskap om integration och etablering av nyanlända.
Arbetet som projektledare förutsätter egenskaper som ledarförmåga, initiativrikedom, god förmåga att bygga strukturer samt att uttrycka sig i både tal och skrift. Du har förmåga att arbeta såväl självständigt som i samverkan med andra. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
B-körkort är ett krav.
ÖVRIGT
Växjö kommuns anställda ska spegla den mångfald som finns i kommunen. Vi välkomnar sökande oberoende av till exempel ålder, kön och etnicitet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Maida Koric, projektledare
0470-73 46 16
Supriya Melin, språkcoach
0470-73 46 39
Elisabeth Wernerson Johnson, avdelningschef
0470-419 49
Lärarförbundet
0470-415 62
Lärarnas Riksförbund
0470-415 61
Ulf Elm, Vision
0470-415 64
Peter Lundgren, enhetschef
Tomas Anderberg, instruktör
0470-79 63 22
Anders Gustafsson, Vision
0470-436 49
Madeleine Médoc, enhetschef