Projektledare till Fastighetssektionen, Förvaltningsavdelningen

Projektledare till Fastighetssektionen, Förvaltningsavdelningen

Arbetsbeskrivning

Projektledare för lokalprojekt, inriktning ombyggnad och samordning av hyresgästprojekt

Vill du vara med och ta ett helhetsansvar för ombyggnad och samordning av projekt för regeringskansliets lokalförsörjning och samarbeta med fastighetsägare och brukare? Har du erfarenhet av att leda och driva projekt inom fastighetsområdet? Då kanske du är vår nästa medarbetare. Vi söker nu projektledare för lokalprojekt med inriktning ombyggnad och samordning av hyresgästprojekt.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Regeringskansliet hyr sina lokaler och har löpande behov av att göra verksamhetsanpassningar i dessa. Som projektledare kommer du att leda och samordna olika projekt-, referens- och brukargrupper i olika projektfaser; behovsanalys, förstudie, verksamhetsprogram. Du kommer att leda, bevaka och följa upp ombyggnadsprojekt som huvudprojektledare och tillsammans med delprojektledare inom bland annat inredning, konst, säkerhet och IT hålla i genomförandet. Du kommer även ansvara för behovsanalys- och förstudierapport som ligger till grund för vidare beslut och fortsatt arbete. Du kommer även analysera och presentera lokalförsörjningslösningar inför beslut. Du kommer även ha möjligheten att delta i pågående arbete med att utveckla arbetsformer för projektarbete.

I rollen ingår även att delta i fastighetsägarens utvecklings- och underhållsprojekt samt ansvara för beställningar till hyresvärdar, huvudsakligen till Statens fastighetsverk.

Du ska även leda och medverka vid upphandlingar av leverantörer och konsulter, ansvara för beställningar och delta i avtalsuppföljning.

Som projektledare kommer du medverka vid framtagande av styrande dokument för kravställning vid byggprojekt, ex riktlinjer för utformning av arbetsplats, rumsfunktioner, teknisk (fysisk)arbetsmiljö, tillgänglighet samt andra relevanta tekniska och funktionella krav. Du kommer ansvara för tidsplanering, budgetering och kontinuerlig ekonomisk uppföljning av projekten, diarieföring samt följa upp och kontrollera leveranser.

Rollen innebär även att du kommer ta fram beslutsunderlag, upprätta PM och bereda olika ärenden inom sektionen. Vi ser även att du i din roll stöttar kollegor och aktivt deltar i sektionens gemensamma uppgifter och aktiviteter, t.ex. verksamhetsplanering, möten samt utvecklingsarbete.

Du kommer att företräda den egna organisationen, informera, kommunicera och bidra till givande samarbeten och nätverk mellan olika verksamheter inom enheten, avdelningen, hela Regeringskansliet, fastighetsägare och andra externa intressenter.

Du kommer att rapportera till sektionschef och projektets styrgrupp.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se

Din bakgrund
Du har relevant högskoleutbildning eller motsvarande kunskap som arbetsgivaren bedömer som likvärdig samt projektledarutbildning. Vi söker dig som har erfarenhet av att driva och leda projekt inom lokal- och fastighetsområdet. Du har kunskap om avtal, avrop, inköp och offentlig upphandling.  Du har god kunskap om budgetering och ekonomisk uppföljning samt kunskap om upprättande och uppföljning av tidplaner.

Det är meriterande om du har genomförd projektledarcertifiering enligt t.ex. IPMA eller PMI eller utbildning i Arkitekt, SAR- eller Inredningsarkitekt SIR. Det är även meriterande om du har byggnadsteknik-utbildning.
Andra meriterande områden är:


• erfarenhet från offentlig verksamhet och särskilt deltagit i projekt med statliga myndigheter
• erfarenhet av att ha arbetat med säkerhetskänslig verksamhet
• erfarenhet av arbetat i projektverktyg (IT-system) och XLPM
• erfarenhet av lokalplanering och lokaleffektivisering.
• erfarenhet av att arbeta med personer i ledande befattningar
• erfarenhet av avtal, avrop, inköp och offentlig upphandling
• kunskaper om teknisk infrastruktur och fysisk säkerhet
• kunskap om lokalers fysiska egenskaper ex ljus, ljud, ventilation, klimat
• kunskap om tillgänglighet och fysisk arbetsmiljö.

Dina egenskaper
Du tycker om och har förmåga att med stort engagemang och utifrån ett proaktivt och effektivt sätt leda och motivera projektdeltagare mot projektets mål. Du har erfarenhet av att arbeta på olika nivåer, strategiskt, taktiskt och operativt. Du företräder verksamheten, bygger förtroendefulla relationer och upprätthåller nätverk. Du har en mycket god kommunikativ förmåga i tal såväl som i skrift. Som projektledare behöver du vara lyhörd, lösningsorienterad, strukturerad och tydlig. Du har integritet och ett gott omdöme, med god förmåga att prioritera. Som projektledare behöver du vara drivande och du kan arbeta både självständigt och i grupp.

Övrigt
Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Mattias Bolt som är sektionschef, på 08-405 21 30 eller rekryterare Hanna Grotander som nås på 08-405 12 36. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk för Saco och Peter Backéus för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 16 augusti 2024. 

 

.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 juli 2024
  • Ansök senast: 16 augusti 2024

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Architect

Architect

20 september 2024

Inredare/Inredningsansvarig

Inredare/Inredningsansvarig

16 augusti 2024

Inredningsarkitekt

Inredningsarkitekt

2 maj 2024

Inredningsarkitekt

Inredningsarkitekt

28 februari 2024