OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Fritidsbanken samlar in sport- och friluftsartiklar som inte längre används och lånar ut dem gratis, ungefär som ett bibliotek. Fritidsbanken startade 2013 i Deje, norr om Karlstad, och finns idag på 104 platser i landet.
Utlåningsverksamheten drivs av lokala huvudmän, ofta kommuner, som alla är medlemmar i den ideella föreningen Fritidsbanken Sverige och tillsammans arbetar vi för att så många som möjligt ska få tillgång till en aktiv fritid. 2020 lånades 307 000 artiklar ut och vi bidrog till mer än 860 000 timmar fysisk aktivitet som annars inte skulle blivit av.
Fritidsbanken är flerfaldigt prisbelönad och stöds bland annat av Riksidrottsförbundet, Kronprinsessparets Stiftelse, Sveriges Centralförening för Idrottens Främjande, Region Värmland och Stiftelsen Frimurare Barnhuset.
Om projektet
Fritidsbanken är till för alla, oavsett ålder, kön, socioekonomisk bakgrund eller fysiska förutsättningar och har över 250 000 artiklar i lager. Trots alla dessa artiklar finns det få prylar för personer med funktionsnedsättning. Det här vill vi ändra på och under ett treårigt projekt, finansierat av Allmänna Arvsfonden, ska Fritidsbanken Sverige kartlägga behov och tillgång och tillsammans med våra samverkanspartner verka för att det ska finnas parasportutrustning och fritidshjälpmedel att låna på landets fritidsbanker.
Om rollen
I rollen som projektledare kommer du tillsammans med kollegor och samarbetspartners driva det treåriga projektet från start till mål. Din roll är bred och du ansvarar bland annat för projektets planering, kartläggningsarbete, dokumentation av projektet och utbildning av personal.
I rollen tar du också fram rutiner, processer och ansvarar för logistiken för projektet. En viktig del i arbetet är intern och extern marknadsföring, att se till att människor och organisationer får vetskap om Parateket och dess syfte. I ditt arbete kommer du arbeta tätt, och ha mycket kontakt, med landets olika idrottsföreningar, ideella organisationer och kommuner. Då detta projekt finansieras av Allmänna Arvsfonden rapporterar du löpande till dem.
Vad behöver du för att trivas i rollen?
Vi söker dig som har gedigen erfarenhet inom projektledning. Du är van att ta ett projekt från start till mål och du ska kunna göra det självständigt. Du är trygg i att planera och ta beslut, samt genomföra aktiviteter. I bagaget har du erfarenhet av kartläggningsarbete, troligen har du viss erfarenhet av datainsamling. Har du tidigare erfarenhet av att arbeta med Arvsfonds-projekt, eller motsvarande projekt där dokumentation och rapportering är viktigt, är det meriterande.
Som person ser vi att du är driven, nyfiken på att finna nya vägar och möjligheter, trygg och kommunikativ. Självklart gillar du ordning och reda. Har du egen erfarenhet av funktionsnedsättning, idrotts- och friluftsliv är det meriterande.
Som person är du ödmjuk, prestigelös och en god ambassadör för Fritidsbanken. Som projektledare för den här satsningen är det även viktigt att du står för Fritidsbankens värderingar, samt har ett miljötänk i ditt arbete.
Tjänsten är en avtalad visstidsanställning om max 36 månader med 6 månaders provanställning.
Ansökan
Sista ansökningsdag 23 maj 2021. Urval sker löpande, tjänsten kan därför tillsättas innan sista ansökningsdatum.
Vill du veta mer? I denna rekrytering samarbetar Fritidsbanken med Qtym. Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Sofia Kyrk, sofia.kyrk@qtym.se alt. 054-14 18 00.
Varmt välkommen med din ansökan!