OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stim är en medlemsorganisation utan vinstintresse för 90 000 anslutna musikskapare och förlag. Vi arbetar för en stark upphovsrätt och för att låtskrivare och kompositörer ska få betalt för sin musik. Tillsammans med våra medlemmar ger vi förutsättningar för skapande och återväxt i Sveriges musikliv.
Tjänsten
Stim har en helt central roll i musikens kretslopp. För att se till att musikskaparna får betalt, så att de kan fortsätta skapa musik. För att skapa attraktiva licenser, så att kunderna vill använda musiken. Och i rollen som samhällsaktör för en stark upphovsrätt, återväxt och mångfald i svenskt musikliv.
Kommunikationsavdelningen ansvarar för Stims kommunikations- och public affairsarbete med uppdraget att stärka Stims varumärke och påverka politik och opinion för att stärka upphovsrätten och musikens värde.
Som projektledare hos oss arbetar du strategiskt och operativt med att leda, planera och genomföra olika kommunikationsprojekt och events. Rollen har många kontaktytor både internt och externt. Du blir en del av ett engagerat och prestigelöst team och rapporterar till kommunikationschefen.
Arbetsuppgifter och ansvar
I rollen ingår att leda, utveckla och arbeta operativt med våra olika kommunikationsprojekt. Det handlar till exempel om events och prisutdelningar för musikskapare, årsredovisningen och den årliga föreningsstämman, varumärkesprojekt och kampanjer. Det kan också handla om events i opinionsbildande syfte för att stärka upphovsrätten och musikskaparnas villkor. Spännvidden i våra projekt ställer krav på en mångsidighet och kapacitet att ta sig an såväl tämligen komplexa och faktatunga projekt, som sprakande events för våra låtskrivare och kompositörer. Du arbetar självständigt, i tätt samarbete med övriga på avdelningen och brett i organisationen. Du är kontakt, beställare och kravställare gentemot externa partners när vi använder det.
Kvalifikationer och egenskaper
För att vi ska trivas tillsammans tror vi att du är trygg som person och i din kompetens. Du är en stark, självgående och strukturerad projektledare med förmåga att leda arbetsgrupper, planera och prioritera. Du är strategisk och utvecklingsorienterad, men trivs också med att arbeta operativt och har förmåga att driva flera aktiviteter samtidigt. Du är en van beställare av byråtjänster, men har också kapacitet att arbeta hands on med egen kraft och kreativitet. Du är kommunikativ, relationsbyggande och gillar samarbete. Erfarenhet av både fysiska och digitala events är betydelsefullt och ditt intresse för musik och musikbranschen är stort.
Erfarenhet och utbildning:
- Relevant utbildning inom till exempel projektledning eller kommunikation
- Minst 3-5 års erfarenhet från en liknande roll
- Erfarenhet av att genomföra både digitala och fysiska events
- Van beställare och kravställare gentemot byråer och externa samarbetspartners
- Skicklig som skribent och god känsla för tonalitet och form
- Bekväm att arbeta i Office-paketet
Meriterande erfarenheter:
- Erfarenhet av varumärkesutveckling och kampanjkommunikation
- Erfarenhet från kultur- och musiksektorn
- Erfarenhet av formgivning och bildhantering samt att själv publicera i digitala kanaler
Övrigt
Tillsvidareanställning, 6 mån provanställning. Tillträde i augusti/september.
Stim har ca 130 anställda som arbetar i fina lokaler på Hornsgatan i Stockholm. För ytterligare information om tjänsten är du välkommen att kontakta Eleonor Otterdahl, Kommunikationschef, på eleonor.otterdahl@stim.se. Facklig kontaktperson för Unionen, Viktor Sellgren, viktor.sellgren@stim.se
Känner du igen dig i beskrivningen? Skicka in din ansökan via vårt rekryteringssystem så snart som möjligt. Urval och intervjuer sker löpande.