OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Vill du vara med och definiera framtidens kraftsystem i Sverige? Svenska kraftnät är inne i en expansiv fas präglad av stora investeringar med syfte att bygga ut och förnya Sveriges stamnät för el.
Svenska kraftnät söker nu dig som vill arbeta som projektledare Tillstånd entreprenad. I rollen som projektledare Tillstånd entreprenad har du det övergripande ansvaret för tillstånd, anmälningar, lov och dispenser i lednings-, stations- och rivningsprojekt. Du samordnar alla frågor inom ditt område och ser till att och nödvändiga tillstånd tas fram inför och under projektering och entreprenad. Du analyserar och hanterar natur- och kulturmiljöaspekter inför och under entreprenaden.
Om tjänsten
Den här rollen passar dig som trivs med att självständigt driva dina ansvarsområden i stora komplexa infrastrukturprojekt. Du trivs i en roll där du förväntas ta snabba beslut samt driva arbetet framåt tillsammans med övriga projektmedlemmar och konsulter. Inom Svenska kraftnät ska vi ha gemensamma arbetssätt där alla blir en del i utvecklingen av verksamheten. Vi arbetar på ett integrerat och tvärfunktionellt sätt som kännetecknas av hög kollektiv förmåga och genom tillitsbaserat ledarskap. På Svenska kraftnät är alla ledare.
Du kommer att tillhöra enheten Tillstånd entreprenad som består av 12 medarbetare som samarbetar nära varandra i en kultur som präglas av ett öppet förhållningssätt inför både uppgift och kollegor. Enheten Tillstånd entreprenad är en del av avdelning Samhällsbyggnad som idag har cirka 50 medarbetare och arbetar med mark- och tillståndsrelaterade frågor. Avdelningen ansvarar för Svenska kraftnäts utbyggnads- och reinvesteringsprojekt och arbetar med framkomlighet i tidig fas, tillstånd och markåtkomst i projektfas.
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg alternativt på något av våra lokalkontor i Sundsvall, Göteborg eller Luleå. Inrikes tjänsteresor förekommer. Möjlighet till distansarbete upp till 50%.
Dina arbetsuppgifter
Som projektledare ansvarar du för att tillståndsarbete genomförs enligt projektplan avseende tid, kostnad och resultat samt i enlighet med Svenska kraftnäts projektmodell. Du kommer att vara en del av projektgruppen. Du leder, styr och ansvarar självständigt för tillståndsarbetet inom de projekt du tilldelas samt rapporterar till projektledare och enhetschef.
Du ansvarar för att identifiera och värdera risker som påverkar tid, kostnader och kvalitet inom ditt ansvarsområde i samverkan med projektledare. Som ansvarig projektledare för tillstånd entreprenad driver du tillståndsarbetet. I arbetsuppgifterna ingår att leda, styra och följa upp konsulter inom delprojektet på ett effektivt sätt, samt kvalitetssäkra leveranserna utifrån tid, kostnad och kvalitet. Du ansvarar för dialogen med myndigheter och tillsynsmyndigheter. I arbetet ingår även att kontinuerligt delta och bidra i verksamhetsutveckling inom enhetens ansvarsområden.
En del av enhetens ansvarsområde innebär ansvar, drivning och genomförande av tillståndsprocesser för projekt som drivs som piloter för att effektivisera tillståndsprocesserna. Exempel är ledningsprojekt för anslutning av elintensiv industri i Norrland.
I arbetsuppgifterna ingår även att:
• upphandla, leda och följa upp konsulter inom delprojektet på ett effektivt sätt, samt kvalitetssäkra leveranserna utifrån tid, kostnad och kvalitet
• kontinuerligt delta och bidra i verksamhetsutveckling inom enhetens ansvarsområden
Din bakgrund
Du har en akademisk examen inom, miljö, naturvetenskap, kulturmiljö, samhällsbyggnad eller motsvarande relevant utbildning.
Vidare har du:
• erfarenhet av tillståndsarbete
• erfarenhet av miljöbalken, kulturmiljölagen och/eller plan- och bygglagen
• B-körkort
• god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av infrastrukturprojekt samt vana av att hantera fornminnen och/eller kulturmiljöfrågor. Det är också fördelaktigt att du har erfarenhet av ellagen och/eller entreprenadrätt. Vidare är det meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med starkströmsförbindelser samt ha lett och styrt konsulter i komplexa projektmiljöer. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att ha arbetat på eller i nära samverkan med relevanta myndigheter, såsom Länsstyrelsen, Energimarknadsinspektionen eller andra sektorsmyndigheter.
Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som har god samarbetsförmåga, då det i rollen är centralt att samverka med olika kontaktytor såväl externt som internt. Som projektledare tillstånd entreprenad arbetar du i flera projekt parallellt, därav krävs det att du har god helhetssyn och har en god förmåga att skapa struktur för att nå resultat. Du är van att arbeta självständigt och löpande prioritera bland dina arbetsuppgifter samt ta ansvar för dina arbetsuppgifter. Du är flexibel och kan anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vill du veta mer?
I den här rekryteringen samarbetar vi med Avancos. Kontakta gärna rekryteringskonsult Sophie Berg, tel. nr. 0704 04 56 44 eller via e-post sophie.berg@avancos.se, alternativt rekryterande chef Matilda Schön via e-post: matilda.schon@svk.se. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010 475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.
Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast 2 april 2023. Vi behandlar ansökningar löpande.