OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Din arbetsplats på Socialförvaltningen, Enheten för digitalt verksamhetsstöd
Socialförvaltningen ansvarar för stadsövergripande verksamheter inom socialtjänst- och funktionshinderområdet.
Vi skapar förutsättningar för en likvärdig och rättssäker socialtjänst i hela Stockholms stad. Vi ska medverka till att invånarna får likvärdiga och lika tillgängliga insatser oavsett var de bor i staden och oavsett utförare av insatser. Hos oss finns just nu två avdelningar och cirka 900 medarbetare. Enheten för digitalt verksamhetsstöd ryms för närvarande inom Avdelningen för stadsövergripande sociala frågor.
Välkommen till Enheten för digitalt verksamhetsstöd
Nu stärker vi vår enhet med ytterligare en projektledare för att fortsätta driva utveckling av stadens sociala system.
Enheten för digitalt verksamhetsstöd består i dagsläget av 12 medarbetare plus enhetschef. Enheten arbetar med digitalisering av socialtjänsten både inom Socialförvaltningens verksamheter, men också mot alla stadsdelar inom ramen för Projekt modernisering av sociala system. Projekt modernisering av sociala system är nu inne på sitt sista år och från årsskiftet går utveckling och förvaltning av sociala system in i ett nytt skede. Det fortsatta arbetet ska drivas av Socialförvaltningen, Äldreförvaltningen och Stadsledningskontoret i samarbete med stadsdelsförvaltningarna, vilket innebär att enheten behöver utökas med fler medarbetare.
Din roll
Du kommer driva verksamhetsutveckling genom att utveckla och förvalta socialtjänstens verksamhetssystem tillsammans med kollegor inom Socialförvaltningen, Äldreförvaltningen och Stadsledningskontoret i samarbete med stadsdelsförvaltningarna. Arbetet omfattar såväl stadsövergripande socialtjänstgemensamma funktioner som verksamhetsspecifika funktioner.
Du kommer leda projekt och utvecklingsarbete av ny funktionalitet i stadens sociala system enligt kort- och långsiktig plan. Du är en av flera projektledare där de olika uppdragen fördelas och även samarbetas kring.
Arbetet innebär bland annat att leda arbetsgrupper och referensgrupper i syfte att ringa in verksamhetens behov och utifrån det utforma digitala arbetssätt. Vidare kommer du granska lösningsförslag och kravspecifikationer, ha dialog med leverantören under hela utvecklingsprojektet samt arbeta med införande och förändringsledning som exempel.
Du är också delaktig i förvaltningen av socialtjänstens verksamhetssystem när det gäller exempelvis insamling, analys och bedömning av behov och prioriteringar gällande utveckling.
Din erfarenhet och kompetens
Vi ser gärna att du har en liknande roll eller arbetsuppgifter idag alternativt så har du arbetat i utvecklingsprojekt och är nu redo att anta rollen som projektledare. Du har ett genuint intresse av att driva verksamhetsutveckling genom digitalisering.
Krav
- socionomexamen eller annan högskoleexamen som arbetsgivare bedömer som likvärdig
- myndighetsutövning inom socialtjänstens verksamhetsområden
- erfarenhet av att leda och driva verksamhetsutveckling och förändringsarbete inom digitalisering
- goda kunskaper i svenska både tal och skrift.
Meriterande
- utbildning inom, projektledning, it eller digitalisering
- erfarenhet av myndighetsutövning inom funktionshinder och socialpsykiatri
- arbetslivserfarenhet från Stockholms stad
- erfarenhet av styr- och samverkansmodellen pm3
- erfarenhet av att arbeta med tjänstedesign.
Din personlighet och ditt arbetssätt
Du är en person som arbetar mål- och resultatinriktat och driver arbetet strukturerat, både tillsammans med andra men också på egen hand. Du kan leda dina projektmedlemmar mot ert gemensamma mål samtidigt som du lägger stor vikt på att bygga och vårda goda relationer med din omgivning. Dessutom är du utvecklingsinriktad och har mycket god förmåga att samordna och prioritera krav från olika intressenter.
Du är uthållig i dina uppdrag då du vet att förändring och införande av nya arbetssätt tar tid. Din förmåga att kommunicera tydligt och pedagogiskt utifrån målgrupp och sammanhang, sätter vi stort värde på. Du kan pendla mellan helhet och detalj och förstår komplexiteten däremellan, både när det gäller digitala lösningar och verksamhet.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper, motivation och engagemang för tjänsten
Vi erbjuder dig
- spännande arbetsuppgifter med att utveckla stadens socialtjänst genom digitalisering
- en arbetsplats i ständig utveckling
- friskvårdsbidrag eller friskvårdstid 1h/vecka under arbetstid
- flextid, vinter- och sommartid.
Din ansökan
När du skickar in din ansökan får du svara på ett antal frågor som ligger till grund för vårt urvalsarbete för den här specifika tjänsten. Vi vill att ditt cv och personliga brev är på svenska.
Varmt välkommen med din ansökan!
Vår rekryteringsprocess
Sista ansökningsdag 26 september
Vi börjar med vårt urval vecka 39. Vi planerar att börja med intervjuerna vecka 40. Den första intervjun sker digitalt.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.