Projektledare, utveckling av Sociala system

Projektledare, utveckling av Sociala system

Arbetsbeskrivning

Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Äldreförvaltningen ansvarar för kommunövergripande frågor rörande äldreomsorg, samt för att i dialog med stadsdelsnämnderna samordna, utveckla och följa upp äldreomsorgen i staden.



Inom äldreförvaltningen finns även den stadsövergripande verksamheten, Stockholms trygghetsjour som hanterar stadens trygghetslarm, biståndsbedömning under jourtid och kön för vård- och omsorgsboende, servicehus och korttidsboende.

Din arbetsplats på Äldreförvaltningen, team digitalisering
Äldreförvaltningen ska skapa förutsättningar för en likvärdig och rättssäker äldreomsorg i hela Stockholms stad. Vi ska medverka till att invånarna får likvärdiga och tillgängliga insatser oavsett var i staden de bor och oavsett utförare av insatser. Hos oss finns idag tre avdelningar med cirka 150 medarbetare. Team digitalisering ryms idag inom avdelningen för stadsövergripande äldreomsorgsfrågor. Utöver team digitalisering finns även följande team inom avdelningen; team myndighet och planering, team hälso- och sjukvård, team uppföljning och team utbildning. Organisationen för it och digitaliseringsinitiativ håller på att ses över på äldreförvaltningen, vilket innebär att den kan komma att förändras.

Team digitalisering
Team digitalisering består idag av åtta medarbetare och en chef med ansvar att utreda initiativ och budgetuppdrag kopplat till digitalisering och välfärdsteknik samt utveckling och förvaltning av objekt Sociala system. Sociala system är ett samlingsnamn för socialtjänstens systemstöd som används för bland annat dokumentation inom socialtjänstens och äldreomsorgens myndighetsutövande- och utförarverksamheter.

Projekt Modernisering av sociala system är inne på sitt sista år och från årsskiftet går utveckling och förvaltning av Sociala system in i ett nytt skede. Det fortsatta arbetet ska drivas av äldreförvaltningen, socialförvaltningen och stadsledningskontoret i samarbete med stadsdelsförvaltningarna, vilket innebär att teamet på äldreförvaltningen behöver utökas.

Stadens utförarsystem ska ersättas på sikt vilket innebär att vi tillsammans med socialförvaltningen, stadsledningskontoret och stadsdelsförvaltningarna behöver förbereda oss inför upphandling och införande av nya utförarverktyg. Vi förstärker teamet med en projektledare som kan vara drivande i arbetet för äldreförvaltningen och staden som helhet, med stockholmarens fokus.

Din roll
Du kommer driva verksamhetsutvecklingen genom att utveckla och förvalta socialtjänstens utförarverktyg tillsammans med kollegor inom äldreförvaltningen, socialförvaltningen och stadsledningskontoret i samarbete med stadsdelsförvaltningarna. Arbetet omfattar såväl stadsövergripande som verksamhetsspecifika uppgifter. Du kommer leda olika uppdrag som bidrar till utvecklingen av stadens Sociala system. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att leda arbetsgrupper och referensgrupper i syfte att ringa in verksamhetens behov och utifrån det utforma digitala arbetssätt. Vidare kommer du till exempel granska lösningsförslag och kravspecifikationer, ha dialog med leverantörer samt arbeta med införande, användarstöd och förändringsledning.

Din erfarenhet och kompetens
Vi ser gärna att du har arbetat i utvecklingsprojekt tidigare och nu är redo att anta rollen som projektledare. Du har ett genuint intresse av att driva verksamhetsutveckling genom digitalisering.

Krav

- socionomexamen eller annan högskoleexamen som arbetsgivare bedömer som likvärdig
- erfarenhet av arbete i Stockholms stads utförarverktyg
- goda kunskaper i svenska både tal och skrift.

Meriterande

- utbildning och/eller erfarenhet av projektledning inom it och digitalisering
- erfarenhet av att leda och driva verksamhetsutveckling och förändringsarbete.
- myndighetsutövning inom äldreomsorgens eller socialtjänstens verksamhetsområden
- erfarenhet av styr- och samverkansmodellen pm3
- erfarenhet av att arbeta med tjänstedesign

Din personlighet och ditt arbetssätt
Du är en person som arbetar mål- och resultatinriktat och driver arbetet strukturerat, både tillsammans med andra men också på egen hand. Du kan leda mot gemensamma mål samtidigt som du lägger stor vikt på att bygga och vårda goda relationer med din omgivning. Dessutom är du utvecklingsinriktad och har mycket god förmåga att samordna och prioritera krav från olika intressenter.

Du är uthållig i dina uppdrag då du vet att förändring och införande av nya arbetssätt tar tid. Din förmåga att kommunicera tydligt och pedagogiskt utifrån målgrupp och sammanhang, sätter vi stort värde på. Du kan pendla mellan helhet och detalj och förstår komplexiteten däremellan, både när det gäller digitala lösningar och verksamhet.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper, motivation och engagemang för tjänsten.

Övrigt
Vi erbjuder dig spännande arbetsuppgifter med att utveckla stadens äldreomsorg genom digitalisering, en arbetsplats i utveckling, friskvårdsbidrag och friskvårdstid en timme per vecka under arbetstid, flextid samt vinter- och sommartid.

Din ansökan
När du skickar in din ansökan får du svara på ett antal frågor som ligger till grund för vårt urvalsarbete för den här specifika tjänsten. Vi vill att ditt cv och personliga brev är på svenska. 

Varmt välkommen med din ansökan!

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Kontaktpersoner på detta företaget

Emma Levin, HR-konsult
08-50811728
Ann-Christine Hansson, Förvaltningsdirektör
08-50836201

Sammanfattning

Besöksadress

Storforsplan 36
None

Postadress

Storforsplan 36
Stockholm, 10664

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024