Projektledare verksamhetsutveckling

Projektledare verksamhetsutveckling

Arbetsbeskrivning

Gävle växer och är i stark utveckling. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb med goda möjligheter för dig att växa. I kuststaden Gävle har du nära till natur, kultur och upplevelser. Vill du vara med och ta Gävle in i framtiden? Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss!

Styrning och stöd Gävle har ansvaret för den strategiska utvecklingen på övergripande nivå nära politiken. Våra medarbetare jobbar med helheten och samordnar arbetet som är gemensamt för alla sektorer inom Gävle kommun. Tillsammans gör vi Gävle hållbart och utvecklande!

Organisatoriskt kommer du att tillhöra IT- och utvecklingsavdelningen som är en av sektor Styrning och stöds sju avdelningar. En del av avdelningens uppdrag är att driva och samordna verksamhetsutveckling med stöd av IT. Tjänsten är placerad på Digitaliseringsenheten.

Digitaliseringsenheten arbetar bland annat med strategisk och taktisk planering av utveckling samt genomförande av olika uppdrag-, projekt- och verksamhetsutvecklingsinitiativ tillsammans med verksamheterna. Arbete med att ständigt förbättra verksamheten är en stor del av vår vardag, precis som processutveckling och tjänstedesign. Att arbeta med tekniska systemlösningar och integrationer för automatiserade processer ingår också. Allt med syftet att förenkla för medborgarna och förbättra upplevelsen av Gävle kommun!

ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med och leda utveckling och digitalisering inom Gävle kommun? Hos oss får du möjlighet att skapa samhällsnyttiga tjänster som ger nöjda användare och förbättrar för verksamheten samtidigt som du delar med dig och lär av andra. Gör Gävle smartare tillsammans med oss!

Som projektledare har du ansvar för att driva, samordna och leda projektet genom hela dess livscykel. Du kommer att arbeta i både större och mindre projekt och uppdrag inom kommunen och har inget emot att vara operativ och utföra olika aktiviteter inom projektet. Dina uppdrag kommer främst vara av verksamhetsutvecklande karaktär men andra uppdrag kan förekomma.

Du kommer att få arbeta med en stimulerande blandning av projekt och uppdrag allt ifrån förstudier och analyser till driftsättning och implementering av system. Vidare ingår arbete med bl.a förändringsledning, tjänstedesign, agila arbetssätt, nytto- och effekthemtagning i olika omfattning. Du är förtrogen med hur digitalisering fungerar och hur den kan användas för att skapa värde i verksamheten.

Du kommer att arbeta mot hela kommunkoncernens verksamheter och därmed olika verksamhetsområden.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning som är relevant för tjänsten, alternativt annan utbildning och arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för arbetsuppgifterna. Du har erfarenhet från att ha jobbat som projektledare inom IT, verksamhetsutveckling eller digitalisering. Du skall ha minst 3 års erfarenhet av att leda uppdrag som involverar både teknik, organisation, verksamhetsutveckling och förändringsledning. Du har även erfarenhet av arbete med etablerade projektmetoder såsom XLPM eller liknande.

Har du erfarenhet av komplexa digitaliseringsuppdrag ses det för tjänsten meriterande.

Vi söker dig som ser digitala möjligheter, vågar testa nya vägar och ser misslyckanden som ett lärande. Du är en förändringsledare! Du hittar effektiviseringsvinster med hjälp av digitaliseringens möjligheter och du får med dig människor.

För att lyckas hos oss kombinerar du initiativ och vilja att nå resultat med lusten att göra tillsammans. Du ser logik och samband i komplex information och har förmågan att se långsiktiga lösningar. Du arbetar på ett systematiskt, metodiskt och pålitligt sätt och har lätt för att fokusera på kundens behov.

Vi arbetar kommunövergripande med utgångspunkt i våra användares behov samt möta effektiviseringsbehoven inom offentlig sektor. Det kräver att du har lätt för att sätta dig in i nya verksamheter och hitta nya infallsvinklar, uppmuntrar och stödjer förändringsinitiativ samt sprider kunskap som är användbar för hela organisationen. Det förutsätter att du har lätt för att kommunicera och förklara komplexa IT-frågor på ett enkelt sätt för personer med eller utan IT- bakgrund.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via Offentliga Jobb och inte via e-post eller pappersformat.

Om du blir inbjuden till en intervju för en tjänst hos oss i Gävle kommun ska du uppvisa giltig identitetshandling där medborgarskap kan utläsas. Om du är tredjelandsmedborgare uppvisar du giltigt arbets- och uppehållstillstånd, LMA-kort eller kopia av Migrationsverkets mottagna ansökan om förlängt uppehållstillstånd.
Behöver du ett personbevis? Beställ via www.skatteverket.se

Om du söker en deltidstjänst hos oss så finns ett beslut inom Gävle kommun som innebär att du som tillsvidareanställd medarbetare kan begära att du vill arbeta heltid. En sådan begäran kan innebära att du kan behöva utföra andra arbetsuppgifter än dina ordinarie.

Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

Liknande jobb


5 november 2024

Digital Analyst

Digital Analyst

5 november 2024

Senior IT-Projektledare /Initiativägare

Senior IT-Projektledare /Initiativägare

5 november 2024

5 november 2024