OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialpsykiatri & socialt stöd
Socialpsykiatri & socialt stöd ingår i Uppsala kommun Vård & omsorg med totalt ca 4 000 medarbetare, med målet att bli Sveriges bästa leverantör av vård- och omsorgsverksamhet. Vi driver verksamheter både i form av öppenvård och behandling, olika former av särskilda boenden och boendestöd i ordinärt boende, träffpunkter och sysselsättning och stöd till arbete. En ISO-certifiering helt utan anmärkning visar hur högt vi värderar miljö kvalitet i alla led och hos oss finns spetskompetens inom många områden. Du märker vår satsning på kunskap och vårt driv genom många möjligheter till vidareutbildning och god handledning. Interna projekt för stolthet och engagemang hjälper oss också att ständigt vidareutvecklas. I allt vi gör vägleds vi av vår etiska kod och för oss finns en självklar regel: Ett genuint intresse för människor.
2016 beviljades vi medel från kommunens sociala investeringsfond till ett projekt för att, genom metoden Supported Education, stötta personer med psykisk funktionsnedsättning i studier. Syftet är att via stöd och vägledning kunna påbörja, genomföra och avsluta sina studier för att sedan komma ut i arbete. Huvudsakliga målgruppen är personer mellan 18-35 år med psykisk funktionsnedsättning som behöver hjälp med att avsluta tidigare påbörjade studier alternativt påbörja och genomföra studier. Teamet kommer bestå av tre studiecoacher, varav en är projektledare och en är studie- och yrkesvägledare. Projektet kommer jobba i nära anslutning till vår verksamhet som arbetar med stöd i arbete enligt IPS-metoden och beräknas vara igång i början av 2017.
Arbetsuppgifter
Studiecoacherna arbetar enligt metoden Supported Education för att stödja personer med psykisk funktionsnedsättning i studier på gymnasie- och eftergymnasial nivå. Arbetet föregås inte av några bedömningar kring deltagarens förmåga och innefattar ingen myndighetsutövning. Det är frivilligt att delta i projektet och val av studier grundar sig i individens egna intressen och önskemål. Genom nära samarbete med individen såväl som med nätverket runt denne utforskar studiecoachen vilket stöd som behövs för respektive deltagare och arbetar sedan utifrån detta. Studiecoacherna kan initialt bistå med både pedagogiskt och kognitivt stöd i den direkta studiesituationen, men arbetar samtidigt för att bygga nätverk och stödfunktioner runt personen allteftersom processen fortskrider.
Projektledaren ser till att projektet håller rätt kurs mot uppsatta mål, mäter och rapporterar in resultat, och representerar projektgruppen på styrgruppsmöten. Projektledaren tar fram och utvecklar arbetssätt och rutiner, håller i möten och agerar utåt för att sprida kunskap om projektet och metoden Supported Education.
Projektledarens roll innebär att:
* Upprätta en kommunikationsplan inklusive förankring av projektet hos berörda aktörer
* Säkerställa insamling av data samt förbereda för utvärdering
* Genomföra en riskanalys tillsammans med berörda aktörer
* Hantera projektets budget
* Skriva halvårsredovisning innehållande samtliga aktivitetsmått och eventuella effektmått
* Ansvara för medarbetarnas arbetsuppgifter
* Påbörja struktur för implementering av projektet i ordinarie verksamhet
* Stämma av med förvaltnings- och kommunledning vid behov
* Leda och följa projektets utveckling mot de uppsatta mål och uppdrag som finns formulerat i ansökan.
* Leda regelbundna avstämningar med medarbetarna
* Säkerställa upprättandet av nödvändiga rutiner
* Bistå anställande chef med underlag till utvecklings- och lönesamtal samt kompetensutveckling
Kvalifikationer
Formell kompetens
3 årig högskoleutbildning inom beteendevetenskap, socionom, leg. arbetsterapeut eller annan utbildning inom socialt- eller hälsoarbete som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Erfarenhet av projektledning och/eller arbetsledning
Erfarenhet av arbete med målgruppen, personer med psykisk ohälsa.
Praktisk erfarenhet av rehabiliteringsarbete, och ett återhämtningsinriktat arbetssätt.
God organisations- och planeringsförmåga, god vana av att dokumentera och att leda möten.
Körkort, önskvärt med tillgång till egen bil.
Erfarenhet
Utbildning i IPS-modellen är starkt meriterande
Du skall kunna uttrycka dig väl i tal och skrift samt ha god datorvana.
Utbildning i Motiverade samtal, MI.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Personlig kompetens
God förmåga att uppmuntra, stimulera och se individens egna tillgångar.
God samarbetsförmåga, se möjligheter istället för hinder, lugn och stabil, förtroendeingivande, kreativ, lyhörd och positiv, kunna följa och ge instruktioner samt ansvarstagande.
Du bör ha en säljande inställning, vara driven och ta egna initiativ.
God förmåga att arbeta självständigt och lägga upp ditt eget arbete
Anställning kan ske först efter uppvisande av utdrag ur belastningsregistret.
Upplysningar
Marika Blomgren samordnare 018 - 727 53 22
Micael Lögde verksamhetschef 018 - 727 56 11
Fackliga företrädare: Vision 018-727 24 22
Har du frågor gällande registrering av din ansökan kontakta Enheten för kompetensförsörjning 018-727 11 80.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.
Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43