OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Utbildningskontoret står inför ett utvecklingssteg där det administrativa arbetet utvecklas snabbt med införande av nya systemstöd inom flera administrativa områden samtidigt vilket ger möjligheter och ställer krav på nya arbetssätt. Du gillar kvalitetsutveckling och är en av dem som driver arbetet med att systematisera och utveckla administrativa processer. Inledningsvis handlar om att införa det kommungemensamma ärendehanteringssystemet.
Det innebär också att du driver egna utredningar och sammanställer beslutsunderlag, koordinerar remisser och stödjer utbildningsdirektören.
Den röda tråden i uppdraget är ärendesamordningen som innebär koordinera ärendebalansen, stödja handläggare som skriver ärenden, kvalitetssäkra underlag, se till att det finns presentationer till mötena, delta på nämndmötena men även att ansvara för uppföljning av ärenden. Du har en nära samverkan med utbildningsdirektören, kommunens nämndsekreterare centralt, verksamhetschefer och verksamhetsstrateger. Det finns goda möjligheter att fortsätta att utveckla kontorets utrednings- och ärendehantering som redan idag håller en god nivå.
Vem är du?
Vi söker dig som har:
- god kännedom om offentlighets- och sekretesslagstiftningen, förvaltningslagstiftning samt kommunallagen och förståelse för de politiska processerna.
- erfarenhet av att arbeta med offentlig administration inom den offentliga sektorn och får gärna ha erfarenhet från en liknande tjänst i en kommunal verksamhet.
- vana av att uttrycka dig klart och lätt begripligt vilket i både tal och skrift på svenska.
- vana att arbeta i olika digitala system och gärna ärendehanteringssystem/diarieföring
- vana av att arbeta med kvalitetsutvecklande aktiviteter
- vana av att hantera flera uppgifter parallellt, ibland inom snäva tidsramar med en känsla för service.
Krav:
- Vi söker dig som har högskoleexamen inom offentlig förvaltning, statsvetenskap, samhällsvetenskap juridik eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
- erfarenhet av arbete i politiskt styrd organisation gärna kommun.
- erfarenhet av ärendesamordning i politiskt styrd verksamhet.
- Utredningsarbete
Meriterande:
- Arbetat med kvalitetsutveckling
- vana/intresse av att leda processer/projekt
Personliga egenskaper:
För att lyckas och trivas i rollen vet vi att dina personliga egenskaper har stor betydelse.
- Du är analytisk och strukturerar genom att organisera och prioritera aktiviteter på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller deadlines.
- Du är självgående och tar ansvar för dina uppgifter.
- Du är uthållig och förblir motiverad och effektiv trots bakslag.
- Du har god samarbetsförmåga, är lyhörd, lyssnar, kommunicerar på ett konstruktivt sätt.
- Du leder grupper för att nå gemensamt mål. Skapar engagemang och delaktighet.
Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig ett omväxlande och stimulerande arbete där du har chansen att göra skillnad för eleverna i Södertälje kommun. Du har din tillhörighet i gruppen Strategi- och verksamhetsstöd inom utbildningskontorets stab där det finns kollegor som också arbetar med övergripande arbetsområden. Din kontorsplats finns i öppet landskap i Södertälje Stadshus. Du kommer att arbeta 39 h/v och tillämpar årsarbetstid, möjlighet till distansarbete finns. Du kan få friskvårdsbidrag för kostnader för friskvårdsaktiviteter. Anställda inom kommunen har möjlighet till s.k. semesterväxling dvs. att byta semestertillägg mot lediga dagar.
Välkommen till oss!
Södertälje stadshus finns i centralt i Södertälje centrum, nära bussar och pendeltågsstation.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.