OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Projektsäljare inom byggsektorn Distrikt Stor Stockholm-Mälardalen
Våra medarbetare är Nordens främsta listmontörer. Vi expanderar kraftigt och söker efter nya talanger som vill utvecklas till specialist inom byggsektorn. Du internutbildas och får arbeta med unika verktyg som är gjorda för listmontering och som bara finns i vårt företag. Vi utför listning ochkarmmontering med stor erfarenhet och yrkeskunnighet vid alla typer avbyggnationer, såväl nyproduktion som renovering. Bostadshus, hotell,offentliga miljöer och kontorsbyggnader är några exempel på olika typer avobjekt vi har gedigen erfarenhet av. Vårt arbetsfält innefattar helaSverige och vi har idag ca 40 medarbetare i Sverige som arbetar med listmontering, arbetsledning, försäljning och administration
Vi grundades år 2005 som ett dotterbolag till en finsk stor Koncern ochär experter inom listning (sockel, foder, taklist osv ochkarm montering vid alla typer av byggnationer. Sedan starten har vi listattusentals lägenheter och många specialobjekt. Bland våra projekt finns bl aVictoria Tower i Kista, Clarion Hotel i Arlanda och Grand Hotel i Stockholm.
Vi omsätter ca 50 MSek och har 50 anställda.Idag anlitar 7 av Sveriges 10 största byggföretag oss för listning medan fler och fler upptäcker oss kontinuerligt.
Rollen som säljare hos oss innebär att ha ett övergripande ansvar för att bearbeta befintliga och nya kunder inom sitt ansvarsområde. Att ha kännedom om vilka projekt som är aktiva, vilka som är på gång samt också prioritera affärsmöjligheterna utifrån lönsamhet, hur väl uppdragen passar in i företagets affärsmodell och när de ska levereras i tid så att yrkesarbetarna utnyttjas på bästa möjliga sätt.
Som säljare är ditt uppdrag att ta reda på och förstå kundens drivkrafter och behov för att kunna erbjuda en lämplig kombination av våra tjänster. Ett nära samarbete med arbetsledare och montörer är en nyckel till framgång. Efter underskrivet kontrakt ansvarar säljaren för att lämna över projektet till produktion i organisationen. Säljaren har fortsatt huvudansvar för kunden och kundnöjdheten, vilket innebär att ansvaret för uppföljning av projektet efter det att det slutförts ligger på säljaren. Rollen omfattar de ansvar och arbetsuppgifter som anges i befattningsbeskrivningen men är inte begränsade till endast detta utan arbetsuppgifter och ansvar kan tillkomma och tas bort utifrån verksamhetens behov. I huvudsak ska arbetet utföras under normal arbetstid, d.v.s. 07-16 men då arbetet så kräver kan arbetsuppgifter, samtal och liknande att behöva omhändertas även utanför dessa tider.
Kompetens, egenskap och kvalifikationer
Rollen som säljare är en kvalificerad roll där framgången är beroende av både formella kompetenser, personliga egenskaper och tidigare erfarenheter. Förmågan och viljan att lyssna på och förstå kunden, att snabbt kunna skapa förtroendefulla relationer och att komma till avslut är förutsättningar för framgång hos oss. Du har flera års dokumenterad och framgångsrik erfarenhet av komplex försäljning med långa säljprocesser och komplexa leveranser inom byggbranschen. Du har stor förståelse för hur byggföretag drivs, deras processer, utmaningar och hur de skapar sin lönsamhet. Förmågan att förstå kundens situation är viktig för att ställa de rätta frågorna. Formella krav och personliga egenskaper som behövs i rollen är:
- God förmåga att läsa och förstå skrivna texter, t.ex. avtal samt formulera överenskommelser och meddelanden i skrift
- Svenska och Engelska, det senare medelgod förmåga
- Behärska word, excell, outlook mfl program i officepaketet, allmän datorvana
- Tidigare erfarenhet av ledarskap är positivt men inte nödvändigt
- Bevisad förmåga att etablera förtroendefulla relationer på kort tid
- Bevisad förmåga att förhandla priser och villkor, att hitta lösningar och kompromisser som inte gör avkall på lönsamheten
- Erfarenhet av att tjänsteförsäljning som adderar värde till kundens affär
- Förmåga att kunna hantera flera parallella säljprocesser och att kunna hantera stora informationsflöden via telefon och mejl
- Förmåga att prioritera och fatta beslut förhållandevis snabbt då frågorna är generellt av kortsiktig karaktär
- Modet att ta konflikter – att driva ”vårt case” och stå upp för vad som står i avtalet med kunden
- Att förstå vår affärsmodell och visa det praktiskt genom ett ekonomiskt tänk i vardagsfrågor
- Att gilla och motiveras av en föränderlig vardag där problemlösning och beslutsfattande är en viktig arbetsuppgift
- Kunna bygga relationer med kunder, medarbetare och kollegor
- Vara lösningsorienterad på ett affärsmässigt sätt
- Förmåga att skilja på person och roll – är viktigt då kunder kan t.ex. vara pressade av tidsplaner och deadlines utan att det är vår förskyllan
- Körkort för personbil ett krav
Organisationen lägger stor vikt vid dig som person, samtdin förmåga att skapa och utveckla ett långsiktigt partnerskap med kunder, liksom vid din förmåga att självständigt och fokuserat arbeta mot uppsatta mål. Arbetsuppgifter som kräver att du vill och har kapacitet att tänka och agera utifrån en ledares perspektiv. Dina närmsta kollegor är den lokale arbetsledaren, leveranspersonal, dina säljkollegor på andra order, säljchefen samt VD. Din framgång kommer mätas på din förmåga att bidra till företagets fortsatta lönsamma tillväxt och expansion.
Vi ser varmt fram emot din ansökan idag!
Kontaktpersoner på detta företaget
Thomas Hellström
Tobias Bernström
Sofie