OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Österåkers kommun arbetar vi för att ge invånarna den bästa kvaliteten på den service och de tjänster vi tillhandahåller. Hos oss är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Du som arbetar hos oss kan vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Vill du vara med på vår resa? Då är du varmt välkommen till Österåker.
Österåkers kommun befinner sig i en stark utvecklingsfas med hög inflyttning och stor bostadsbyggnation. Den snabba tillväxten ställer stora krav på att våra verksamhetslokaler ska följa med i samma utvecklingstakt. Inom samhällsbyggnadsförvaltningen arbetar ca 130 personer på sex avdelningar där lokalförsörjningsavdelningen är en.
Ditt nya jobb
Projektutvecklare är en nyinrättad tjänst på lokalförsörjningsavdelningen som idag består av fyra tjänster. Avdelningen planerar och analyserar kommunens totala platsbehov avseende samhällsfastigheter, samordnar och ansvarar för samtliga kommunala verksamheters lokal- och bostadsbehov samt är beställarrepresentant gentemot kommunens ägda fastighetsbolag Armada och externa fastighetsägare i projekt.
Kommunen växer vilket innefattar flera större nybyggnadsområden. Rollen innefattar bland annat att ta fram utvecklingsplaner för fastigheter som kan omfatta kommunalt åtagande alternativt ta fram övergripande strategier och förstudier avseende samhällsfastigheter. Arbetsuppgifterna ligger främst i tidiga skeden och ska ta fram förutsättningar för samhällsfastigheter i kommande detaljplaner och planprogram tillsammans med kommunens beställare för samhällsbyggnadsprojekt. Arbetet kan omfatta bland annat omlokalisering av samhällsfunktioner, lokalprogram och framtagande av skiss med fokus på funktionell planlösning. Du kommer i rollen att driva och leda projekt tillsammans med övriga på lokalförsörjningsavdelningen, stadsbyggnadsavdelningen och Kommunstyrelsens förvaltning. Rollen innefattar också delaktighet i hela projekteringen, fram till färdigt förfrågningsunderlag i de fall kommunen är beställare av inhyrning av lokal.
Dina arbetsuppgifter innebär främst att;
• Vara projektledare i fastighetsutvecklingsprojekt, från förstudie till genomförande av ny- om- och tillbyggnationer
• Ta fram fastighetsutvecklingsplaner på befintligt inhyrt bestånd tillsammans med fastighetsstrateg
• Genomföra och kravställa fastighets-, lokal- och konsultupphandlingar
• Projektledare och kravställare i utrednings- och tidiga planeringsskeden
• Utarbeta verksamhetsspecifika och kommunövergripande strategier avseende samhällsfastigheter tillsammans med fastighetsstrateg
• Ha och samordna dialog utifrån beställningar med såväl externa som interna kontakter
• Ta fram konsekvenser och analyser baserat på både projektnivå som övergripande nivå
• Ta fram omvärldsanalyser
Din profil
Du ska ha minst ha fem års erfarenhet av att arbeta med projektutveckling av samhällsfastigheter. Rollen är bred varav du behöver vara strukturerad, flexibel och bra på kommunikation och samverkan.
Som person arbetar du självständigt under eget ansvar samtidigt som du är bra på att arbeta i grupp och hjälpa till där det behövs. Du vågar leda och ta beslut samt har en förmåga att ta egna initiativ och driva projekten framåt på ett ansvarsfullt sätt. Du är öppen för nya idéer och angreppssätt samt har förmåga att arbeta strategiskt för att nå uppsatta mål. Du har ett stort engagemang i utvecklings- och förbättringsarbete, är mån om att hålla dig uppdaterad samt är strukturerad och kvalitetsmedveten. Du är kommunikativ, har god samarbetsförmåga, är serviceinriktad samt kan skapa goda kundrelationer.
Du ska kunna uttrycka dig väl i tal och skrift och har även goda IT-kunskaper. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du rapporterar till chefen för lokalförsörjningsavdelningen. B-körkort krävs.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att ha;
• Arbetat med utveckling av fastigheter innehållande flera verksamhetsområden och som gärna omfattat även samhällsfastigheter
• Arbetat med större stadsutvecklingsprojekt innehållande fler delar än bostäder
• Goda kunskaper inom LOU, bygglagstiftningen PBL och BBR samt hyresjuridik.
Vi är ett litet och sammansvetsat gäng som söker fler engagerade och skickliga medarbetare som vill vara med och utveckla kommunen. Våra medarbetare har ett stort eget ansvar för sitt arbete och sin arbetstid. Vi vill att våra medarbetare ska kunna kombinera ett professionellt arbete med familj och fritid. Vi erbjuder flextid, friskvårdsbidrag, friskvårdstid och möjlighet att växla semesterdagstillägg till ledig tid.
Anställningens omfattning
Heltid
Anställningsform
Tillsvidareanställning, provanställning kan komma att tillämpas
Tillträde
Enligt överenskommelse
Sista ansökningsdag
2022-05-04
Visst låter det spännande! Registrera din ansökan via knappen ”Ansök”. Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar på något annat sätt.
Gå gärna in och läs mer på osteraker.se/jobbaiösteråker
Österåkers kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Precis som vi har du också ett barnrättsperspektiv i ditt dagliga arbete, i enlighet med barnkonventionen.
Kontaktuppgifter till våra fackliga företrädare hittar ni på hemsidan.
Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi önskar därför att inte bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Tre mil till Stockholm, 1 100 öar, 93 mil kustlinje och ett lite härligare sätt att leva. Vi i Österåker är stolta över vår storstadsnära skärgårdsmiljö där det natursköna kulturlandskapet alltid finns nära. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med småstadskaraktär. Här utvecklar vi ett långsiktigt hållbart samhälle där goda förutsättningar ges för människa, miljö och natur att samverka. Österåker kännetecknas av entreprenörsanda och en stark kultur av företagande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Åsa Häger, Rektor
08-54081554
Johanna Allard, Utbildningsledare
08-540 815 53
Sara Schildt, Adm. Chef
08-54081710
Henrik Kempe, Rektor
08-540 810 45
Yvonne Aili, Enhetschef
08-54081235
Lennart Froby, Samordnare
08-540 81234
Erica Sundberg, Samordnare
08-54081245
Ulf Carlqvist, SSR
08-540
Daniela Balladares, VISION
08-54081225
Monika Smidestam, IT-chef
08 540 810 17