OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS, bedriver forskning, forskarutbildning, grundutbildning och samverkansuppdrag inom pedagogik och specialpedagogik. Centrala intresseområden är bl.a. utbildningssystem, skolutveckling, yrkeskunnande, pedagogiskt ledarskap, lärarens roll för elevens lärande, en inkluderande skola, betygs- och bedömningsfrågor och provutveckling. En stor del av institutionens grundutbildning sker inom ramen för olika lärarutbildningsprogram. Vid avdelningen för språkpedagogik och provutveckling bedrivs forskning på och utveckling av flertalet kunskapsprov.
För ytterligare information om Institutionen för pedagogik och specialpedagogik: https://www.gu.se/pedagogik-specialpedagogik
Bakgrund:
Inom projektet NAFS - Nationella prov i främmande språk – på uppdrag av och i samarbete med Skolverket, utvecklas nationella prov och bedömningsstödjande material i engelska, franska, spanska och tyska som används i den svenska skolan. Materialen tas fram i nära samarbete med stora grupper av lärare, elever och forskare och bygger på ett antal grundläggande, forskningsbaserade principer. Utöver arbetet med prov och bedömningsmaterial, är projektets medarbetare engagerade i andra Skolverksuppdrag, lärarutbildning, lokal skolutveckling, nationella projekt samt i omfattande internationella nätverk. Se vidare; https://www.gu.se/nationella-prov-frammande-sprak
På grund av deltidspensioner i projektet söker nu institutionen till denna verksamhet en provutvecklare i engelska med inriktning mot gymnasieskola och vuxenutbildning.
Arbetsuppgifter
Arbetet innebär medverkan i utveckling, utprövning och analys av material för nationella prov. Verksamheten sker i såväl fasta som mer tillfälliga grupper och innefattar konstruktion av provuppgifter framför allt i digitala format, mindre utprövningar vid skolor, hantering och analys av data från större utprövningar, arbete med standardsättning och benchmarking, utformning av kommentarmaterial för lärare, sammansättning av slutgiltiga provmaterial för leverans till Skolverket samt visst uppföljande och rapporterande arbete. För närvarande genomsyras arbetet av det utvecklingsarbete som digitaliseringen av de nationella provmaterialen innebär och mycket av arbetet görs via olika tekniska lösningar och i en provplattform.
Kvalifikationer
Kvalifikationer - krav
• Lärarexamen
• Gedigen erfarenhet av undervisning och bedömning i engelska i gymnasieskolan, samt dokumenterat utvecklingsarbete inom undervisning med koppling till aktuella styrdokument
• God lingvistisk kompetens i såväl engelska som svenska samt språkpedagogisk kompetens och erfarenheter av digitala resurser och läromedel i språkundervisningen.
• Erfarenhet av undervisning inom ramen för Lgy11 för olika grupper, nivåer och skolformer med väletablerad anknytning till verksamheten i det svenska skolsystemet
• Mycket god bedömarkompetens, datorvana och kunskap om digitala system samt viss förtrogenhet med kvantitativa och kvalitativa analysmetoder.
Kvalifikationer - meriterande
• Erfarenhet av likartade arbetsuppgifter som beskrivs ovan
Stor vikt fästs vid personliga egenskaper som samarbetsförmåga, organisationsförmåga och flexibilitet, eftersom arbetet genomförs i samarbete med många olika grupper inom projektet i stort och olika grupper av lärare och elever.
I urvalsprocessen används intervjuer, där de sökande ges möjlighet att beskriva och utveckla sin syn på undervisning och bedömning i engelska, samt på sin kommande roll i projektet och vid institutionen. Institutionen kommer främst att beakta de sökande som efter en helhetsbedömning anses ha de bästa förutsättningarna att genomföra provutvecklingsuppdraget av hög kvalitet och därutöver aktivt bidra till projektets utveckling i samverkan med forskning i fråga om provverksamheter och samverkan inom ämnesområdet.
Anställning
Anställningsform: Vikariat 1 år med ev. möjlighet till förlängning
Omfattning: 40-60%
Placering: Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet
Tillträde: Enligt överenskommelse
Diarienummer: PAR 2024/953
Kontaktuppgifter för anställningen
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta Anna Karin Lindqvist, projektledare annakarin.lindqvist@ped.gu.se
Har du frågor om anställningsförfarandet är du välkommen att kontakta HR på ips.hr@ped.gu.se
Fackliga organisationer
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande
Ansökan
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.
Ansökan ska vara inkommen senast: 2024-11-12
Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning.
Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
Artiklar i detta ämnet
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel