OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Patent- och registreringsverket, PRV, är myndigheten för immaterialrätt. Vi arbetar med nya idéer i teknikens och utvecklingens framkant för att stärka Sveriges tillväxt och konkurrenskraft. Genom att öka insikten och förmågan att omsätta immateriella tillgångar bidrar PRV till ett innovationskraftigt och hållbart samhälle. Vår vision är att PRV ska vara en drivande och självklar aktör för världens mest innovativa land.
Vi är en öppen och kundorienterad myndighet där våra anställda bidrar med kunskap, framåtanda och engagemang. Välkommen att utvecklas med oss på PRV!
Nu söker PRV en arkivarie till allmänjuridiska avdelningen. Avdelningen ger service till hela myndigheten i förvaltningsjuridiska frågor samt svarar för regelutveckling och ger stöd till sakavdelningarna i digitaliseringsfrågor.
Arbetsuppgifter
Som arkivarie vid PRV kommer du bland annat ordna och förteckna arkiv vid våra två verksamhetsorter Stockholm och Söderhamn samt vid behov besöka vårt fjärrarkiv i Södermanland. Du kommer också att genomföra bevarande- och gallringsutredningar, hantera utlämnande av allmänna handlingar, utbilda och informera registratorer och handläggare om dokumenthantering, stötta huvudregistrator samt vikariera som huvudregistrator vid semester och annan frånvaro, samt ge handledning till arkivassistenten.
Då vi står inför att öka digitaliseringen vad gäller arkivering vid PRV så kommer du även att delta i utvecklingen av myndighetens elektroniska ärendehanteringssystem och delta i förberedelserna av införandet av E-arkivering. Du kommer också att följa utvecklingen av arkivlagstiftningen samt svara för dialogen med Riksarkivet.
Vem är du?
Vi söker dig som har minst 3 års högskolestudier varav minst 60 hp i arkivvetenskap eller motsvarande.
Du ska också ha erfarenhet av tolkning och tillämpning av inom området gällande lagar, förordningar och föreskrifter, samt erfarenhet av verksamhetsbaserad arkivredovisning.
Det är meriterande om du har utbildning i förvaltningsjuridik, e-förvaltning eller motsvarande. Det är också meriterande om du har erfarenhet av att ha arbetat med långsiktigt bevarande av elektroniska handlingar och digital informationshantering.
Det är också meriterande om du erfarenhet av utveckling av elektroniskt dokument och ärendehantering.
Som person är du driven och arbetar gärna med förändring. Du bör också vara lyhörd och kommunikativ i din roll som handledare åt arkivassistenten. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Givetvis delar du våra värderingar: professionalism, omvärldsfokus, framåtanda och engagemang!
PRV erbjuder
Förutom att erbjuda ett intressant, utmanande och självständigt arbete erbjuder vi också trevliga kollegor, bra stämning och fina lokaler i centrala Stockholm. PRV arbetar för en jämställd arbetsplats.
Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning, placering i Stockholm. Tillträde i oktober 2020. Ett visst mått av resande ingår, främst till vårt verksamhetsställe i Söderhamn.
Anställningen medför säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Låter det intressant?
Välkommen med din ansökan innehållande ett personligt brev samt CV senast den 23 april 2020.
För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta avdelningschef Magnus Ahlgren. Vid frågor om anställningsvillkor kontakta HR-specialist Linda Waltari. Fackliga representanter är Carolina Gomez-Lagerlöf (SACO-S) och Håkan Bodin (ST). Alla kontaktpersoner nås på telefon 08-782 28 00.