OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Patent- och registreringsverket, PRV, är myndigheten för immaterialrätt. Vi arbetar med nya idéer i teknikens och utvecklingens framkant för att stärka Sveriges tillväxt och konkurrenskraft. Genom att öka insikten och förmågan att omsätta immateriella tillgångar bidrar PRV till ett innovationskraftigt och hållbart samhälle. Vår vision är att PRV ska vara en drivande och självklar aktör för världens mest innovativa land.
Vi är en öppen och kundorienterad myndighet där våra anställda bidrar med kunskap, framåtanda och engagemang. Välkommen att utvecklas med oss på PRV!
Vill du vara med och utveckla vår ekonomifunktion till nästa nivå? Då är det dig vi söker!
Två av våra kollegor kommer under hösten/vintern att gå i pension och vi söker därför två nya kollegor för i huvudsak arbete med kassa-/uppdragsverksamhet, kund-/leverantörsreskontra samt kontoavstämningar.
Respektive tjänst är placerad i Stockholm eller Söderhamn beroende på var du bor. Du kommer att tillhöra Finans- och ekonomiavdelningen, Ekonomienheten, och bli en av tolv kollegor.
Utöver en korrekt löpande redovisning, bokslut och inrapportering till staten ansvarar ekonomienheten även för kassa, uppdragsadministration, tidredovisning samt systemadministration/-förvaltning (för ekonomisystem).
Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna kommer i huvudsak att bestå av ärendehantering kopplade till uppdragsverksamheten och kassafunktionen för design, varumärke och patent, samt arbete med kund- och leverantörsreskontra, men även t ex kontoavstämningar i samband med bokslut.
Arbetsuppgifter:
• Handläggning och registrering av inbetalningar och återbetalningar inom kassafunktionen
• Uppdragsadministration, dvs. mottagande, leverans och fakturering av beställningar av rapporter, kopior, statistik m m
• Leverantörsreskontra, kundreskontra, likvidkonton, in-/utbetalningar, avstämningar löpande och i samband med bokslut, omföringar och rättningar i ekonomisystemet
• Debitering och avstämning av depositionskonton (flera kunder/ombud har depositionskonto hos PRV)
• Hantering av reseräkningar och utlägg
• Support till verksamheten i ekonomiska frågor
• Kontinuerligt och aktivt utvecklings- och förbättringsarbete gällande rutiner och processer
• Enklare systemadministration
• Övrigt förekommande uppgifter inom ekonomi
Arbetsuppgifterna innebär hantering/registrering i flera system, skriftlig och muntlig kontakt med svenska och utländska kunder samt, bevaka och hålla tidsfrister, vara kontaktperson mellan handläggare och kund.
Arbetet innebär många kontakter med kunder och nära samarbete med kollegor på Ekonomienheten samt andra kollegor i organisationen.
På enheten finns en strävan att arbeta brett och du bör därför vara intresserad av annat ekonomiarbete.
Vem är du?
Vi söker dig som har gymnasieutbildning, eller motsvarande, med ekonomisk inriktning, samt erfarenhet från kundkontakter, ärendehantering/-handläggning, kund-/leverantörsreskontra samt avstämningar. Du är bekväm med att arbeta i flera olika system. Vi ser att du har goda kunskaper inom officepaketet, framför allt i Word och Excel.
Det är meriterande, men inget krav, om du har erfarenhet från ekonomiadministrativt arbete inom staten, samt kunskaper om det regelverk som gäller för staten inom ekonomiområdet. Likaså om du har erfarenhet av arbete i ekonomisystemet UBW (Agresso).
Du är en positiv och flexibel person som gillar att ge service. Du har god känsla för siffror samt är både snabb och noggrann. Att hålla deadlines samt nå uppsatta mål anser du är en självklarhet. Eftersom du har många kontakter i och utanför organisationen behöver du vara kundorienterad, serviceinriktad och förtroendeingivande.
Då vi arbetar med ständiga förbättringar behöver du gilla förändringar och ha förmåga att se möjligheter och vara lösningsfokuserad. Du förväntas kunna initiera och driva frågor från start till mål. Därför behöver du även vara ansvarsfull, lyhörd och bra på att samarbeta. Du behöver vara prestigelös när det kommer till arbetsuppgifter, dvs. ha förmåga att snabbt ställa om och hjälpa kollegor vid förändrade förutsättningar eller vid arbetstoppar.
Du ska kunna uttrycka dig väl i svenska och engelska, både i tal och skrift.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Givetvis delar du våra värderingar: omvärldsfokus, framåtanda och engagemang!
PRV erbjuder
Förutom ett intressant, utmanande och självständigt arbete erbjuder vi trevliga kollegor, bra stämning och fina lokaler! Placering i Stockholm eller Söderhamn, resor mellan orterna förekommer i tjänsten.
Läs mer om oss och se vilka du kommer att jobba med på https://www.linkedin.com/company/prv/
På vår webbplats kan du läsa mer om hur det är att arbeta på PRV: http://www.prv.se/jobb
Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning.
Låter det intressant?
Välkommen med din ansökan innehållande ett personligt brev samt CV senast den 31 augusti 2022.
Du ansöker direkt via vår webbplats.
För mer information är du välkommen att kontakta enhetschef Mari Fjällborg Vid frågor om anställningsvillkor kontakta HR-specialist Linda Waltari. Fackliga representanter är Carolina Gomez Lagerlöf (Saco-S) och Håkan Bodin (ST). Alla kontaktpersoner nås via vår växel på telefon 08-782 28 00.
(Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringkanaler vi önskar använda, undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.)