OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I grundskoleförvaltningen har vi en trygg och tillitsfull kultur. Vi bryr oss om våra elever och varandra. Vi finns till för eleverna, vi samarbetar med vårdnadshavarna och varandra, och vi är öppna för nya tankar och idéer. Här skapar vi bra förutsättningar för den pedagogiska utvecklingen.
Bli en av oss!
Nu söker vi dig som har ett stort engagemang för att utveckla en modern verksamhet där vi har fokus på att:
• öka kvaliteten i undervisningen för att öka elevers lärande.
• skapa tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka elevers kunskapsresultat.
• öka likvärdighet mellan skolor för att alla elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet samt kompensera för deras olika förutsättningar.
Göteborgs grundskoleförvaltning är en av de största skolförvaltningarna i Sverige. Vi ansvarar för stadens kommunala skolor från förskoleklass till årskurs nio, grundsärskolan, kulturskolan och fritidshemmen. I förvaltningen finns 138 kommunala grundskolor där nästan 47 000 elever varje dag går i skolan. Hela förvaltningen har cirka 9 700 medarbetare som gemensamt arbetar med att utveckla och ta hand om verksamheten - tillsammans banar vi väg för framtidens skola.
Följ gärna vår resa på Linkedin: https://www.linkedin.com/company/goteborgs-grundskoleforvaltning
ARBETSUPPGIFTER
Skårsskolan är en skola från förskoleklass till årskurs 6 i utbildningsområde Centrum, där du i ditt uppdrag som professionsutvecklare är organiserad under elevhälsan centralt inom området. Som psykolog har du din arbetsplats både på skolan och i psykologernas gemensamma lokal där du utför allt HSL-arbete.
Handledning, konsultation och stöd till enskilda pedagoger och arbetslag är vanligt förekommande arbetsuppgifter för dig som skolpsykolog. Utredningar och bedömningar av elever, grupper eller delar av organisationen för att bidra till kunskap om förutsättningar för lärande och behov av stöd ingår också i uppdraget. Samarbete och samverkan med andra aktörer kring barn och ungdomar så som primärvård, barn- och ungdomspsykiatri, socialtjänst och habilitering är också en del av ditt arbete.
Som professionsutvecklare är ditt uppdrag fördelat till en annan enhet. Omfattningen av uppdraget under vårterminen 2023 är 40% och innebär att arbeta med professionsutveckling för psykologer på elevhälsochefs uppdrag. Du samarbetar i uppdraget med PLA och samverkar med områdets övriga professionsutvecklare inom elevhälsan. Uppdraget kan komma att förlängas.
Professionsutvecklaruppdraget kommer konkret att innebära:
• Att vara ett stöd för sin lokala professionsgrupp i yrkesspecifika frågor.
• Att samordna, kalla till och leda professionsmöten.
• Att vara lärledare för professionen utifrån Grundskoleförvaltningens tre förstärkningsområden, stadens, förvaltningens och skolors systematiska kvalitetsarbete, våra resultat och författningar, aktuell forskning och beprövad erfarenhet samt yrkesspecifika frågeställningar.
• Möten med övriga professionsutvecklare och den elevhälsochef som är ansvarig för professionsutvecklingen inom yrkesgruppen för planering och uppföljning av arbetet.
• Introduktion av nya kollegor.
• Placering av kandidater.
• Att representera psykologerna i interna och externa grupper.
• eventuellt LVS-uppdrag.
Elevhälsans psykologer har regelbunden handledning i grupp, professionsträffar i utbildningsområdet som leds av professionsutvecklare där ett kollegialt utbyte sker, samt relevant fortbildning för uppdraget.
För de arbetsuppgifter som lyder under hälso- och sjukvårdslagens område finns ett kvalitetsledningssystem och metodstöd framtaget och en PLA som stödjer, följer upp och kvalitetsgranskar alla psykologernas arbete.
KVALIFIKATIONER
Vi söker en legitimerad psykolog med erfarenhet av elevhälsoarbete. Du har
varit legitimerad i minst 3 år. Vidare har du god yrkesskicklighet samt erfarenhet av att utreda och bedöma intellektuell funktionsnedsättning. Du har erfarenhet av, och vidareutbildning i, handledning- och/eller konsultationsmetodik.
Det är meriterande om du har goda ledaregenskaper, goda kunskaper i journalföring samt goda kunskaper om skolans uppdrag och de författningar som reglerar verksamheten. Du har även intresse för utvecklingsarbete och organisationspsykologi.
Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt.
Du har förmåga att delge information och idéer, såväl muntligt som skriftligt. Du uttrycker kärnan i ett argument på ett tydligt och effektivt sätt. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation.
Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.
Du söker och tar fasta på möjligheter att tänka nytt i arbetsrelaterade sammanhang och detta kan omsättas i praktiken samt leda till förbättringar. Du håller dig uppdaterad genom omvärldsbevakning och du reflekterar regelbundet över vad som behöver utvecklas i din verksamhet.
ÖVRIGT
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.
Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.