OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Utbildningsförvaltningen inom Stockholms stad ansvarar för kommunal grundskola inklusive förskoleklass och fritidshemsverksamhet, grundsärskola, gymnasieskola och gymnasiesärskola.
Inom förvaltningen finns Enheten för elevhälsa som arbetar med stöd till rektorer och elevhälsoteam, elevhälsans professioner och ledning av elevhälsans arbete under hälso- och sjukvårdslagen. Här arbetar samordnande skolsköterskor, skolläkare, psykologer, systemförvaltare för Prorenata, specialpedagoger, skolkurator samt studie- och yrkesvägledare.
Utbildningsförvaltningen söker nu, i samverkan med socialförvaltningen, en psykolog för projektanställning till SST plus. Du kommer att ha din anställning och närmaste chef, liksom verksamhetschefsansvar för ditt arbete under hälso- och sjukvårdslagen på Enheten för elevhälsa. Du kommer att erbjudas kompetensutveckling och professionsstöd som övriga skolpsykologer i staden.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen och utbildningsförvaltningen har tillsammans med Kungsholmens och Rinkeby-Kistas stadsdelsförvaltningar beviljats projektmedel för att utveckla stödet till elever med hög skolfrånvaro genom insatsen skolsociala team plus. Projektet kommer att pågå från 1 augusti 2023 till och med 30 juni 2025, med målsättningen att insatsen därefter ska övergå till ordinarie verksamhet.
Den primära målgruppen för projektet är elever i årskurs F-9 som går i kommunal grundskola på Kungsholmen eller i Rinkeby-Kista, med en frånvaro på 50 % eller mer. Sekundär målgrupp är elever som inte kan delta i den ordinarie undervisningen på grund av medicinsk, psykisk eller social problematik.
Skolsociala team plus innebär att ett team bestående av två familjebehandlare, en specialpedagog/speciallärare och en halvtidstjänst psykolog inrättas i varje deltagande stadsdelsområde. Totalt bildas alltså två skolsociala team plus-team i staden med en gemensam psykologresurs. Teamens huvudsakliga uppdrag är att ge stöd till de elever inom målgruppen som beviljas insatsen utifrån en genomförandeplan som tas fram tillsammans med elev och vårdnadshavare. Elevens behov styr vilka arenor och tider teamen behöver jobba på, vilket innebär att teamen ska kunna erbjuda flexibla stöd- och behandlingsinsatser i elevens hemmiljö, i skolan och på andra för eleven lämpliga platser. Teamen kommer också ha en viktig konsultativ och vägledande funktion kring elever som ingår i målgruppen men som av olika anledningar inte beviljas insatsen.
Det övergripande målet med insatsen skolsociala team plus är att eleverna ska öka sitt deltagande i undervisningen och nå kunskapskraven. Ett delmål är också att elevernas psykiska hälsa ska förbättras. Förväntade effekter av insatsen är att fler elever i deltagande stadsdelar når gymnasiebehörighet.
Som medarbetare inom projektet kommer du att erbjudas handledning tillsammans med dina kollegor i de två skolsociala team plus-teamen. Projektledarna inom socialförvaltningen och utbildningsförvaltningen kommer också anordna kontinuerliga erfarenhetsutbyten mellan teamen för att säkerställa och vidareutveckla insatsens kvalitet och likvärdighet.
Arbetsbeskrivning - Om rollen
I rollen som psykolog inom SST plus ingår att göra de psykologiska bedömningar som behövs för att eleven ska få rätt stöd. Det kan innefatta psykologutredning, eller bedömning inför remiss till utredning eller behandling inom Regionen. Samtalsstöd till elev och/eller anhöriga liksom samverkan med och konsultation till elevens skola är möjliga arbetsuppgifter. Du ska bidra till teamens arbete med dina psykologiska kunskaper. I ditt uppdrag ingår också en samordnande roll i de två teamen.
Rollen ställer höga krav på självständighet, professionalism, flexibilitet och effektivitet. Det är viktigt att du har god samarbetsförmåga, är ansvarstagande och relaterar till andra på ett lyhört sätt. För att trivas och lyckas i tjänsten behöver du ha förmågan att organisera, planera och prioritera dina arbetsuppgifter i det dagliga arbetet, både självständigt och tillsammans med dina kollegor i teamet.
Som person är du bra på att skapa, underhålla och utveckla arbetsmässiga relationer till barn och unga, deras vårdnadshavare, kollegor och samarbetspartners. Du är en lagspelare, har en god empatisk förmåga och dokumenterad vana att samverka med olika aktörer som är viktiga för målgruppen, såsom socialtjänst/skola, barn- och ungdomspsykiatri och habilitering.
Kvalifikationer
• Legitimerad psykolog
• God kännedom om lagstiftning som rör skolpsykologens arbete.
• Erfarenhet av att utföra psykologutredning med barn och ungdomar.
• Goda kunskaper inom NPF.
• Erfarenhet av att arbeta individnära och flexibelt med barn, unga och deras vårdnadshavare.
• Erfarenhet av att coacha/handleda kollegor.
• Erfarenhet av att samverka med andra professioner inom skola/socialtjänst.
• Erfarenhet av att samverka med andra huvudmän som finns runt som målgruppen, till exempel barn- och ungdomspsykiatri och habilitering.
Meriterande
• Erfarenhet av att arbeta i tvärprofessionellt/multikompetent team.
• Erfarenhet av arbete som skolpsykolog.
• Erfarenhet av ledarskap och arbete på organisationsnivå
Som person söker vi dig som:
• Är en stabil och trygg person med naturlig förmåga och vana av att skapa förtroende hos barn och unga, deras vårdnadshavare och kollegor.
• Trivs med och är duktig på att arbeta både självständigt och i nära samarbete inom ett tvärprofessionellt team.
• Har en god empatisk förmåga och är lyhörd för andras perspektiv.
• Är professionell i ditt bemötande och agerande.
Övrigt
Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.