PTS avdelning för bredbandsstöd söker en tekniskt sakkunnig

PTS avdelning för bredbandsstöd söker en tekniskt sakkunnig

Arbetsbeskrivning

Nu söker avdelningen för bredbandsstöd en tekniskt sakkunnig som vill bidra till det viktiga uppdraget att främja bredbandsutbyggnad i Sverige. Har du erfarenhet och intresse av projektering och bredbandsutbyggnad? Trivs du med att arbeta med andra yrkesroller? Då kan du vara den vi söker!

På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.

Avdelningen för bredbandsstöd arbetar med att fördela statligt stöd till bredbandsutbyggnad i områden där marknaden inte bygger kommersiellt. Under 2022 tilldelade avdelningen 1,3 miljarder kronor i stöd till 384 projekt som ska ansluta nästan 34000 nya byggnader i Sverige med fiber. Under perioden 2023-2025 är planen att avdelningen ska fördela ytterligare totalt 3,9 miljarder kronor till att ansluta byggnader runtom i Sverige till snabbt bredband. Avdelningen bistår även regeringen i arbetet med Sveriges ansökningar om bidrag från EU-fonden för ett sammanlänkat Europa (CEF 2 Digital).

Som tekniskt sakkunnig på avdelningen för bredbandsstöd kommer du att arbeta med kravställning av utbyggnaden och uppföljning av projekten tillsammans med avdelningens två andra tekniskt sakkunniga. Du behöver ha erfarenhet och intresse av projektering och bredbandsutbyggnad, kanske hos en operatör eller kommun. Vidare behöver du även vara väl insatt i hur bredbandsutbyggnad går till och tekniken bakom. Som tekniskt sakkunnig i verksamheten kommer du att bidra med teknisk expertkunskap i alla moment som ingår i att dela ut och följa upp bredbandsstöd samt CEF 2 Digital. 

I rollen ingår vidare att delta i arbetsgruppen för förvaltning, support och utveckling av vårt ärendehanteringsstöd (SugarCRM). I det ingår bl.a. att identifiera behov av förändringar, ta fram förslag på uppdateringar/utveckling och prioritering mellan olika behov (i samarbete med verksamhetsanalytiker, förvaltningsledare och systemägare) samt genomföra acceptans- och regressionstester.

Andra huvudsakliga arbetsuppgifter:


• Utvärdera och bedöma teknisk genomförbarhet och kvalitet inom utbyggnadsprojekt för bredband samt inom avdelningens uppdrag inom CEF 2 Digital
• Utföra utredningar och agera som stöd inom ditt sakområde
• Bidra till vidareutveckling av processer och rutiner
• Kunskapsöverföring till kollegor i tekniska frågor och praktiska frågor kring genomförande av bredbandsutbyggnad
• Bevaka teknikutveckling inom fiberområdet (förläggningsmetoder, hastigheter, varianter på fiberteknik) 
• Bevaka teknikutveckling inom andra tekniker för bredband såsom FWA, satellit och 5G

Vi söker dig med:


• minst två års erfarenhet av kvalificerat arbete med bredbandsutbyggnad inom projektering, projektledning eller liknande erfarenhet som bedöms som likvärdig
• goda kunskaper om bredbandsinfrastruktur samt passiv och aktiv infrastruktur, IP- och transmissionsnät
• kunskaper om förläggning, drift och underhåll av kommunikationsnät
• kunskaper om robusthet, driftsäkerhet och kvalitet i kommunikationsnät, inklusive kunskaper motsvarande innehåll i certifieringen Robust fiber
• god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska

Det är meriterande om du har:


• erfarenhet av att identifiera och formulera behov för IT-stöd (t.ex. genom kravställning eller support)
• erfarenhet av att arbeta med olika IT-system såsom ärendehanteringssystem, CRM-system
• erfarenhet av att arbeta i geografiska informationssystem (GIS)
• kunskaper om radionät, såsom nätplanering, projektering och utbyggnad

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. och för att trivas i rollen är det viktigt att du är intresserad av att arbeta tvärvetenskapligt tillsammans med kollegor med olika bakgrund inom exempelvis juridik och ekonomi. Som person är du lösningsorienterad och kvalitetsmedveten. Det är viktigt att du kan arbeta både självständigt samtidigt som du trivs med och har en god förmåga att samarbeta med andra. Vidare har du en god förmåga att snabbt sätta dig in i och förklara komplicerade frågor. 

Att arbeta på PTS:
Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 380 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö.

Vi är angelägna om att alla medarbetare mår bra och har förutsättningar att nå goda resultat. Vi arbetar strukturerat med varje medarbetares mål och utveckling. Vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet.

Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner – att vara Sveriges bästa arbetsplats!

Om anställningen
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.

Välkommen med din ansökan senast 14 februari

För mer information kontakta tillförordnad enhetschef Josef Ålander på 08-678 57 39 eller HR-specialist Linn Arnewing, telefonnummer 08-678 57 01.

För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till saco@pts.se.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Post- och telestyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 januari 2023
  • Ansök senast: 14 februari 2023

Liknande jobb


Operativ analytiker - inhämtning (timanställning)

15 november 2024