OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta i en dynamiskt miljö inom området för arkiv och dokumenthantering? Låter det intressant att vara med och bidra till vårt pågående utvecklingsarbete på området? Då kan det vara dig vi söker!
På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.
Som registrator på enheten för fastighet och dokumentation kommer du att arbeta med hantering av inkommande post, diarieföra allmänna handlingar i särskilt it-system och expediera handlingar, samt att bistå medarbetare med hjälp och service i ärenden som berör offentlighetsprincipen över lag.
Du kommer att ingå i en mindre arbetsgrupp som ansvarar för arkiv- och dokumentfrågor. Det kommer att krävas ett nära samarbete med övriga medlemmar i gruppen varför det viktigt att du kan har en god social förmåga och är samarbetsvillig.
Området arkiv och registratur genomgår stora förändringar på myndigheten. Därför kommer många arbetsuppgifter att handla om att delta i arbetet med att utveckla och modernisera dessa funktioner. Detta arbete sker både i samarbete med den egna arbetsgruppen och med många andra grupper på myndigheten. Vi ser också gärna att tjänsten innefattar det övergripande administrativa förvaltningsansvaret för myndighetens system för diarieföring och ärendehantering.
Offentlighetsprincipen, som regleras av Sveriges grundlag, är en grundpelarna i vårt demokratiska samhälle. Den ger allmänheten stora möjligheter att få insyn i statens verksamhet. För att det ska gå att begära ut och ta del av allmänna handlingar måste man först kunna hitta handlingarna. För att det ska fungera måste myndigheten ha goda rutiner, som innebär att man följer lagar och regelverk för att döpa och kategorisera sina handlingar. Som registrator spelar du en mycket viktig roll för att detta ska uppnås.
Vem söker vi?
Vi söker dig som har:
• genomförd akademisk utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap, registratorsutbildning, eller motsvarande arbetslivserfarenhet/utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• erfarenhet av liknande arbete och därmed erfarenhet av verksamhetssystem för diarieföring
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
Meriterande är:
• erfarenhet av arbete inom statlig förvaltning
• erfarenhet av hantering av säkerhetsskyddsklassificerade handlingar
• erfarenhet av administrativ systemförvaltning
• god kännedom av ärende- och dokumenthanteringssystemet Platina
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och för att lyckas i rollen behöver du vara lösningsorienterad och serviceinriktad. Rollen innebär mycket kontakt med andra och därför ser vi även att du har en god samarbetsförmåga och är van vid att arbeta i och driva förändring.
Ekonomiavdelningen
Enheten för fastighet och dokumentation ingår som en av tre enheter på ekonomiavdelningen och ansvarar för PTS lokaler och frågor som rör dokumenthantering såsom diarieföring och arkivvård. Enheten består av sju medarbetare varav fyra arbetar med arkiv och registratur. I och med att myndigheten hela tiden utvecklas och moderniseras tekniskt och juridiken ställer nya krav är enheten en ständigt efterfrågad resurs för hela organisationen vad gäller registrering, dokumenthantering, gallring m.m.
Att jobba på PTS
Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 380 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö.
Vi är angelägna om att alla medarbetare mår bra och har förutsättningar att nå goda resultat. Vi arbetar strukturerat med varje medarbetares mål och utveckling. Vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet. Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner – att vara Sveriges bästa arbetsplats!
Om anställningen
Tjänsten är en tillsvidareanställning med en inledande provanställning på 6 månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.
Tjänsten är placerad i säkerhetsklass. För anställning krävs därför svenskt medborgarskap och en godkänd säkerhetsprövning i enlighet med 3 kap. 1–3 §§ säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Hur ansöker jag?
Välkommen med din ansökan senast 15 november.
För mer information kontakta enhetschef Peter Mårtensson, 08-678 58 67 eller HR-specialist Linn Arnewing, 08-678 57 01.
För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till saco@pts.se.
Här kan du få information om hur PTS registrerar dina personuppgifter.