OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Quality Manager är en ny tjänst inom Scania Sverige. Då vi växer som organisation och fortsätter vår ambition att bli bäst inom det vi gör ser vi att denna roll är en del i att ta nästa steg i vår utveckling.
Ditt uppdrag
I rollen som Quality Manager är din uppgift att säkerställa att alla processer och aktiviteter utförs genom att samma information, metod och uppföljning används och appliceras. Scania Sverige ska som företag leva upp till standarder och kvalitet vad gäller verksamhet, processer, metoder, produkter och tjänster. Genom att arbeta på rätt sätt kan vi ständigt förbättra vår verksamhet.
Som ett av marknadens starkaste varumärke vill vi säkerställa att vi arbetar på ett kvalitativt sätt. Genom att aktivt och proaktivt arbeta med DOS, ISO-certifieringar, standarder, ramverk och riktlinjer säkerställer vi efterlevnad samt att kundernas kvalitetsförväntningar uppfylls på hela den lokala marknaden.
Quality manager rapporterar till chefen för Nätverksutveckling på Scania Sverige (AU) och är en tvärfunktionell tjänst där du arbetar tillsammans med andra supportfunktioner och över hela vår marknad i Sverige.
Arbetsuppgifter och ansvarsområden
• Agera Team Leader/Agil coach för tvärfunktionella resurser inom området Kvalitet, Miljö, Arbetsmiljö och Säkerhet.
• Driva och utveckla kvalitetsarbetet för att hela tiden förbättra och förstärka vår affär för att möta våra satta mål.
• Säkerställa att riktlinjer och rutiner finns på plats för att hantera kvalitetssäkring i allmänhet samt avseende DOS- och ISO-certifieringar samt Swedac-ackreditering.
• Säkerställa att nätverket (återförsäljare och verkstäder) är utbildade i DOS, ISO och andra nödvändiga standarder.
• Se till att revisioner planeras och genomförs.
• Säkerställa att riktlinjer och rutiner finns för efterlevnad av lagar, policys och riktlinjer inom Arbetsmiljö och Säkerhet.
• Säkerställa att aktiviteter identifieras och genomförs för att efterleva ISO/Swedac och andra standarder på Scania Sverige
• Identifiera och agera på förbättringsområden för att fortsatt utveckla nya effektivare processer och metoder enligt Scania Way.
• Säkerställa att vårt ledningssystem är den tydliga platsen där vi samlar organisationens mål, strategier, processer, policyer och rutiner.
Din profil
Vi söker dig som har ett starkt intresse för kopplingen mellan vår affär och tydliga, effektiva processer och flöden. Du har förmågan att förstå verksamheten samtidigt som du har förståelse för ISO-krav, Dealer Operating Standards och nya krav som kommer in på marknaden, både lokala, regionala och globala.
Självklart har du sinne för detaljer samtidigt som du även har förmågan att lyfta blicken för att skapa strategi och struktur framåt. Att du har ett stort nätverk och är van att arbeta tvärfunktionellt är förstås meriterande. B-körkort, flytande svenska och engelska i tal och skrift ser vi som en nödvändighet för att lyckas i uppdraget.
Ytterligare information
Vill du veta mer? Kontakta gärna Dan Löfgren, Network development director, 010 - 706 61 29.
Ansökan
Din ansökan ska innehålla personligt brev och CV. Urval och intervjuer kan ske under ansökningsperioden. Välkommen med din ansökan!
Scania Sverige AB är ett bolag inom Scaniakoncernen, och distributör för Scanias produkter och tjänster på den svenska marknaden. Scania Sverige ansvarar för ett brett produkt- och tjänsteutbud inklusive försäljning och service via ett återförsäljarnät med 90-talet Scaniaanläggningar och 2 000 medarbetare, varav knappt 1 000 personer i den egna återförsäljarverksamheten i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö samt inom Gävleborg, Dalarna, Södermanland och Västmanland. Huvudkontoret ligger i Stockholm, Kungens Kurva. 2021 registrerade Scania Sverige drygt 2 300 tunga fordon samt drygt 150 Scaniabussar och blev med det marknadsledare på den svenska marknaden med 44,8%.