OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Att vara en del av Räddningstjänsten Storgöteborg är att vara en del av något större än en själv. Vi ser det som en förmån att få vara någon andra kan lita på. Någon som aldrig ger upp, som alltid är uppe på fem. Vi är en modig organisation som tar hand om varandra. Vi är först in för att lösa problemet och sist ut för att säkra upp. Ytterst handlar allt vi gör om att skapa ett tryggare samhälle. Det engagemanget präglar hela vår organisation och skapar en svårslagen känsla av att vara behövd.
ARBETSUPPGIFTER
Kommunikatör med driv sökes var med och forma kommunikationsarbetet på Räddningstjänsten Storgöteborg!
Är du en kommunikativ stjärna med strategiskt sinne? Vi söker en driven och kreativ Kommunikatör som vill ta ett steg in i en roll där du får stor frihet att utveckla, påverka och göra avtryck på vår kommunikation. Med en kommunikationsfunktion som går från enhet till avdelning vid årsskiftet och ett starkt stöd från ledningen har du nu chansen att kliva in och vara med på vår spännande resa mot att bli en ännu mer kommunikativ organisation. Låter det som något för dig? Läs vidare!
Om jobbet
Du blir en viktig del av vår nya kommunikationsavdelning. Som kommunikatör med kanalansvar får du ansvaret att driva och samordna våra interna och externa kanaler, som intranät, webb och sociala medier.
Din roll innefattar både strategiskt arbete, där du planerar och utvecklar vår kommunikation, och mer praktiska uppgifter som att skapa innehåll. Du kommer att stötta hela organisationen genom att ta fram verktyg och metoder som underlättar arbetet och hjälper oss nå våra mål.
Du arbetar med både intern och extern kommunikation och behöver kunna växla mellan strategiska överväganden och operativa uppgifter. Du gör bedömningar utifrån våra kommunikationsbehov och prioriterar därefter.
För att lyckas i rollen behöver du vara självgående och ha förmågan att prioritera. Du navigerar enkelt mellan olika arbetsuppgifter och är van att analysera, planera, genomföra, följa upp och utvärdera kommunikationsinsatser.
Exempel på arbetsuppgifter:
• Planera, samordna och producera innehåll för våra kanaler: webb, intranät och sociala medier.
• Ha en redaktörsroll som stöttar och utbildar lokala redaktörer i organisationen.
• Utveckla och driva projekt inom ditt ansvarsområde.
• Stödja chefer på ledningsnivå genom coachning och rådgivning.
• Stötta med kommunikationsdelarna i både mindre och större uppdrag och projekt.
• Delta i nätverks- och samverkans forum, både internt och externt.
• Vid behov arbeta med kommunikation i kris- och stabsarbete.
Tjänsten är placerad på huvudkontoret vid brandstationen i Gårda. Vi är fem personer som arbetar på kommunikationsavdelningen, vilken är placerad direkt under förbundsdirektören.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är en utåtriktad och mångsidig kommunikatör som trivs med att arbeta med varierande arbetsuppgifter och projekt samt är öppen för utveckling. Du är en god skribent samt skicklig på att samordna och koordinera kommunikationsinsatser. Med ett prestigelöst och flexibelt arbetssätt har du också lätt för att skapa och underhålla goda relationer.
Du behöver ha
• Högskoleexamen inom medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Några års dokumenterad erfarenhet av kvalificerat kommunikationsarbete, gärna i en redaktörsroll eller med ansvar för flera digitala kanaler.
• Goda kunskaper i webbpubliceringsverktyg (t.ex. Wordpress, Sitevision eller Episerver) och erfarenhet av att arbeta med sociala medier.
• Förmåga att skapa och anpassa innehåll för olika kanaler och målgrupper.
• En mycket god förmåga att uttrycka dig skriftligt på svenska.
• God planerings-, organisations- och samarbetsförmåga.
Vi ser även gärna att du har
• Erfarenhet av kriskommunikation.
• Erfarenhet av att driva egna uppdrag eller projekt.
• Erfarenhet av att coacha och samordna utan att vara chef.
• Erfarenhet av att använda AI till både innehållsproduktion och andra delar.
• Erfarenhet av att både använda och ta fram verktyg för att utveckla och stötta utifrån användaren.
• Erfarenhet från kommunal alternativt offentlig verksamhet.
Vi kommer att fästa stor vikt vid personlig lämplighet samt din erfarenhet och kompetens, och hur dessa bedöms bidra till organisationen och kommunikationsavdelningen.
Som person
För att lyckas i denna roll behöver du vara driven, självgående och ha förmågan att arbeta pedagogiskt tillsammans med dina kollegor för att skapa hållbara lösningar. Du är strategisk, får saker gjorda samtidigt som du möter behovet hos den du stöttar. Du är utvecklingsorienterad och vågar testa nya tillvägagångssätt. Att bygga relationer och inspirera andra är naturligt för dig, och du har erfarenhet av att skapa strukturer, användbara verktyg, leda och coacha andra.
Klart du ska jobba hos oss!
Här får du vara med och skapa nytt, utveckla kommunikationen och göra skillnad i en samhällsviktig roll. Dessutom får du jobba nära ledningen och har stora möjligheter att påverka både din egen och organisationens utveckling. Låter det intressant? Hör av dig, så berättar vi mer!
ÖVRIGT
Bif CV och ett personligt brev
Vi erbjuder
• Kollektivavtal och förmåner enligt gällande avtal
• Två timmar friskvård i veckan samt gym på jobbet
• En stimulerande och meningsfull arbetsmiljö där du kan göra skillnad
• Möjligheter till kompetensutveckling och fortbildning
• En stödjande och inkluderande arbetskultur
• Möjlighet till flextid och distansarbete
Hos oss får du stora möjligheter att påverka och utveckla ditt ansvarsområde och bidra till hur vi som organisation arbetar med kommunikation. Vi ger dig utrymme att vara kreativ, testa nya idéer och forma vår kommunikation.
En anställning hos Räddningstjänsten Storgöteborg, kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras innan beslut om anställning. För en del av våra tjänster placerade i säkerhetsklass krävs även svenskt medborgarskap.
Med din anställning följer krigsplacering på Räddningstjänsten Storgöteborg med allmän tjänsteplikt, vilket innebär att du är skyldig att tjänstgöra i händelse av höjd beredskap eller krig.
Innan anställning kommer alkohol- och drogtest att genomföras enligt organisationens policy och i samarbete med vår företagshälsa. För vissa tjänster görs en arbetspsykologisk test samt stresstest.