OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsgivarverket söker rådgivare med flerårig erfarenhet från det statliga avtalsområdet
Arbetsgivarverket är en arbetsgivarorganisation för statliga arbetsgivare och en förvaltningsmyndighet. Medlemmar är cirka 250 myndigheter, affärsverk och andra arbetsgivare med anknytning till det statliga området. Tillsammans med medlemmarna utvecklar och samordnar Arbetsgivarverket den statliga arbetsgivarpolitiken och tecknar kollektivavtal för cirka 290 000 anställda.
Är du jurist eller personalvetare med expertkompetens vad gäller kollektivavtal och arbetsrättsliga regelverk inom det statliga avtalsområdet? Vill du bidra med dina kunskaper och erfarenheter till stöd för våra medlemmar i deras uppdrag som arbetsgivare? Då är du den rådgivare vi söker!
Om enheten
Som rådgivare arbetar du på enheten för arbetsgivarutveckling tillsammans med rådgivare, koordinator och utbildningsadministratör. Enheten ansvarar för Arbetsgivarverkets medlemsrådgivning i arbetsgivar- och utlandsvillkorsfrågor samt strategiska arbetsgivarutveckling kring kompetensförsörjning, ledarskap och medarbetarskap. Enheten ansvarar även för Arbetsgivarverkets utbildnings- och mötesverksamhet samt koordinering av medlemsaktiviteter. Enheten leds av chefen för arbetsgivarutveckling.
Arbetsuppgifter
Som rådgivare är ditt huvuduppdrag att ge kvalificerat och konsultativt stöd till våra medlemsarbetsgivare i alla förekommande arbetsgivarfrågor. Du håller även utbildningar och för centrala tvisteförhandlingar tillsammans med processjurister och förhandlare. I rollen ingår också att, i samarbete med kollegor, genom olika aktiviteter och insatser samordna och utveckla den statliga arbetsgivarpolitiken tillsammans med medlemmarna. Du kommer att ha ett särskilt ansvar för någon eller några rådgivningsområden utifrån just dina kompetenser och erfarenheter. Det kan vara till exempel omställning och andra verksamhetsförändringar, ledarskap- och medarbetarskapsutveckling, tjänstepension med mera.
Som rådgivare arbetar du i nära samarbete och kontakt med såväl Arbetsgivarverkets medlemmar som kollegor och centrala partsföreträdare.
Dina kvalifikationer och personliga egenskaper
Vi vill att du ska ha:
• Akademisk utbildning med inriktning på juridik eller personalvetenskap
• Flera års erfarenhet av tolkning och tillämpning av de statliga kollektivavtalen
• Flera års erfarenhet av att ge råd och stöd i arbetsrättsliga frågor inklusive den statliga särregleringen.
Det är meriterande om du har erfarenhet av:
• Strategiskt och operativt HR-arbete med till exempel kompetensförsörjning och verksamhetsförändringar
• Stöd till chefer vad gäller till exempel uppsägningar, misskötsamhets- och rehabiliteringsärenden
• Lönebildning och lönerevisionsarbete
• Egen chefs- eller ledarerfarenhet
• Tviste- eller samverkansförhandlingar på central eller lokal nivå
För att trivas i rollen söker vi dig som vill arbeta med konsultativ rådgivning ur ett samordnande nationellt perspektiv. Som person är du öppen, noggrann och förtroendeingivande med hög integritet. Du är rak och trygg i din framtoning och har ett genuint intresse av att fördjupa dig i avtal och författningar för att reda ut komplexa frågeställningar till stöd för våra medlemsarbetsgivare. Du är bekväm med att tala inför både små och stora grupper och tycker om att hålla utbildningar.
Arbetet som rådgivare förutsätter att du är bra på att samarbeta och att du kan arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra på ett prestigelöst sätt. Du behöver vara mycket bra på att kommunicera, både muntligt och skriftligt, med medlemmens behov i fokus.
För att trivas hos oss vill du arbeta med arbetsgivarfrågor ur ett arbetsgivarperspektiv och inom ramen för partssystemet tillsammans med trevliga och professionella kollegor.
Personlig lämplighet kommer att väga tungt vid beslut om anställning.
Om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning, vi tillämpar sex månaders provanställning.
Arbetsgivarverkets värdegrund utgår från att medarbetarna är professionella och engagerade. Vi har ett inkluderande synsätt och eftersträvar mångfald ur alla aspekter. Arbetsgivarverket finns på Mäster Samuelsgatan 60 i Stockholm, nära T-centralen.
Läs gärna mer om Arbetsgivarverket och vårt uppdrag på vår webbplats www.arbetsgivarverket.se och vår plattform Jobba statligt på www.jobbastatligt.se
Är du intresserad?
Har du några frågor eller vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta chefen för arbetsgivarutveckling Åsa Krook på asa.krook@arbetsgivarverket.se eller via telefon 08- 700 13 00.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 23 augusti 2024.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av uppdraget men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
HR-specialist Åsa Kälvegård
08-700 13 00
Chef Stödprocessen Helene Bryskhe
08-700 13 00
Gruppledare Camilla Stenemyr
08-700 13 00
Konsult Skill Annika Elfvingsson
013-473 81 63
Förhandlingschef Monica Dahlbom
08-700 13 00
Förhandlare Anders Stålsby
08-700 13 00
Förhandlare Åsa Krook
08-700 13 00
Utredare/Statistiker Malin Sundeby
08-700 13 00
Utredare/Statistiker Love Lundell
08-700 13 00
Chefsrekryteringskonsult Experis Anna Arborelius
072-537 50 11