OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hyresgästföreningen är en medlemsorganisation som verkar för hyresgästers intressen och rättigheter. Vi har över en halv miljon medlemmar och den övergripande verksamhetsidén är att alla har rätt till en god bostad till en rimlig kostnad. Vi är en partipolitisk obunden och demokratiskt uppbyggd organisation. Hyresgästföreningen stödjer hyresgästen i ett hyresförhållande och drivs utan vinstintresse.
Vill du vara med och utveckla Hyresgästföreningens Servicecenter på medlemsrådgivningen i Uppsala? Här jobbar ett trettiotal medarbetare, alla med ett stort engagemang för att vår service ska uppfylla medlemmarnas förväntningar.
Vi söker dig som har erfarenhet av servicearbete i rådgivning eller liknande. Då hyresjuridiken är en stor del av det dagliga arbetet är det av vikt att du har intresse för frågor som rör hyresgästens boende. Du kommer vid anställningens start att få en gedigen grundutbildning inom hyresjuridik.
Arbetet kräver att du är serviceinriktad och att du har en god människokännedom. Du ska kunna arbeta självständigt men också kunna samarbeta. Stor vikt kommer att läggas vid din personliga lämplighet för tjänsten.
Om uppdraget
Som rådgivare på Servicecenter kommer du att:
• Ansvara för första kontakten in i föreningen per telefon och e-post där du bistår medlemmarna med hyresjuridisk rådgivning som rör det enskilda boendet. Det kan bland annat gälla frågor om byte av lägenheter, andrahandsuthyrning, ombyggnad, hyror och reparationer.
• Leverera god rådgivning till föreningens medlemmar samt blivande medlemmar utifrån medlemmens behov.
• Ge råd till medlemmar i hyresjuridiska ärenden, svara på frågor kopplade till förhandling samt övriga medlemsfrågor via föreningens olika medlemsingångar inom Servicecenter.
• Vara delaktig i utvecklingsarbete i samtliga processer, rutiner och arbetsflöden för Servicecenter.
• Dokumentera rådgivningen i berörda datasystem.
Din bakgrund
• Du har en mycket god förmåga att kommunicera både muntligt och skriftligt.
• Du har god vana att arbeta med komplexa frågor och problemlösning.
• Du kan förmedla komplicerade frågor på ett enkelt och förståeligt sätt.
• Du har mycket god datorvana.
• Du behärskar svenska och engelska mycket väl i tal och skrift
Dina egenskaper
• Du trivs med att arbeta i grupp där alla tar gemensamt ansvar och tycker det är roligt och stimulerande att hjälpa våra medlemmar.
• Du är positiv till förändring, du kan ta dig an ny teknik och snabbt förstå och genomföra nya processer.
• Du är lugn, stabil och kontrollerad i stressade situationer.
• Du är kvalitetsmedveten och noggrann.
Meriterande
• Du har läst juridisk översiktskurs eller motsvarande.
• Du har arbetat med telefon som ditt främsta arbetsverktyg.
• Du har erfarenhet från föreningsarbete och kännedom om bostadssektorn.
Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträdesdag enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Arbetsplatsen är belägen i centrala Uppsala, med närhet till tåg och bussförbindelser.
Vi är en hälsodiplomerad arbetsplats!
Upplysningar
Mer information om tjänsten lämnas av gruppchef Karin Ek, telefon 010-459 27 43, eller mail karin.ek@hyresgastforeningen.se
Fackliga kontaktpersoner: för SACO Josefin Moback, telefon 010-459 11 43, för Handels Pernilla Palmqvist, telefon 010-459 27 16.
Ansökan
Senaste ansökningsdag är den 16 februari 2023, men intervjuer görs löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före detta datum.
Hyresgästföreningen finns över hela Sverige, uppdelat på nio regioner och ett förbundskontor i Stockholm. Vi är cirka 9 000 förtroendevalda och 850 anställda som tillsammans arbetar för att du och dina grannar ska ha ett bra boende. Med en stark lokal närvaro i bostadsområdet är vi den naturliga mötesplatsen för boendefrågor. Tillsammans gör vi skillnad för dagens och morgondagens hyresgäster
Kontaktpersoner på detta företaget
Helena Wennergren
+46 8-41025282