Rådgivare inom konsumtion och privatekonomi

Rådgivare inom konsumtion och privatekonomi

Arbetsbeskrivning

Enkel och hållbar vardag i en öppen stad där alla kan vara delaktiga – det är vår vision! Demokrati och medborgarservices uppdrag är att underlätta för boende, besökare och företagare när de ska kontakta Göteborgs Stad. Vi samordnar och utvecklar stadens service. Det innebär att vi ansvarar för Göteborgs Stads kontaktcenter, utvecklar e-tjänster, ger metodstöd för serviceutveckling och samordnar och utvecklar externa digitala kanaler. Vi driver stadens medborgarkontor och tillsammans med andra aktörer arbetar vi för att öka medborgares möjligheter till delaktighet och inflytande i demokratiska processer. Vi ansvarar för samordningen av Göteborg Stads medborgarvittnen. Vi erbjuder konsumentrådgivning, budget- och skuldrådgivning och arbetar för mer hållbara konsumtionsmönster. Dessutom ansvarar vi för stadens överförmyndarverksamhet samt Romano Center i Väst, som är ett romskt informations- och kunskapscenter. På vår förvaltning är vi drygt 200 medarbetare.

ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med och bidra till en hållbar vardag för göteborgarna? Nu söker vi ny kollega till vårt rådgivningsteam.

Rådgivningsverksamheten är en del av enheten Hållbar konsumtion och privatekonomi och består av såväl konsumentrådgivning som budget- och skuldrådgivning. Då vi ser rådgivningarna som en helhet för göteborgarna och vill använda våra resurser på ett flexibelt sätt söker vi dig som är intresserad av och har kompetens för båda dessa områden.

Som rådgivare inom budget - och skuldrådgivning ger du ekonomisk rådgivning åt skuldsatta personer enligt socialtjänstlagen. Du arbetar med individuell rådgivning utifrån den rådsökandes behov och förutsättningar, där målet är att den enskilde ska få en hållbar ekonomi. Du anpassar rådgivningen utifrån den person som du möter. Din uppgift är att förmedla tydliga konsekvensbeskrivningar på ett pedagogiskt vis, anpassat utifrån den enskildes behov, förmågor och möjligheter. Du ger information, råd och stöd kring skuldsanering och informerar kring relevanta lagar och dess tillämpning till enskilda och företagare. I arbetet ingår även budgetrådgivning och stöd under skuldsaneringstiden.

Som rådgivare inom konsumtion ger du service till invånare i Göteborg genom opartisk och oberoende rådgivning i konsumenträttsliga frågor. Du ger råd avseende exempelvis reklamationer och tvister, tolkar lagar och hjälper konsumenter att förbereda inför anmälan till Allmänna reklamationsnämnden. Arbetet kan också innehålla förköpsråd.

Rådgivningen sker via telefon, e-post, fysiska eller digitala möten. Som rådgivare har du också en aktiv roll i verksamhetens utåtriktade arbete såsom att hålla föreläsningar och samverka samt att medverka i radio, TV eller andra mediekanaler. Vi arbetar kontinuerligt med att förfina och utveckla samverkan med olika externa och interna aktörer inom området och du är en viktig del av detta arbete.

Enheten består av 20 medarbetare och leds av enhetschef. Förutom rådgivare arbetar här en verksamhetsutvecklare som ansvarar för att initiera, driva och samordna verksamhetsutveckling samt stötta verksamheten och enhetschef i olika frågor.

Antalet tjänster som ska tillsättas påverkas av kommande beslut om verksamheten.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleexamen om minst tre år inom ekonomi, juridik, samhällsvetenskap, beteendevetenskap eller liknande. Du har tidigare erfarenhet av att möta människor, exempelvis från rådgivning, service, kundkontakter, socialtjänst eller annat område som är relevant.

Det är meriterande om du har erfarenhet av att möta människor i svåra livssituationer. Det är också meriterande med erfarenhet av arbete med handläggning och rådgivande verksamhet inom områdena, om du hållit föreläsningar eller gjort annat utåtriktat arbete .

Du är en trygg person med god samarbetsförmåga som kan arbeta självständigt och i samverkan både inom enheten, avdelningen och andra delar av organisationen. Du är serviceinriktad och kommunikativ och du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation. Eftersom du kommer att möta människor i svåra livssituationer behöver du kunna agera lyhört samtidigt som du har förmåga att sätta gränser och hålla dig till uppdraget.

För att trivas och lyckas i rollen är det viktigt att du är intresserad av att verka i olika kanaler för att nå ut med information och nå fler medborgare som kan vara i behov av vår service. Det är också viktigt att du har goda kunskaper i svenska och engelska både i tal och skrift.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats med en kund- och serviceorienterad arbetsplatskultur med verksamheter i kontinuerlig utveckling. Vi har medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Förvaltningens lokaler ligger centralt i Göteborg.

Vi vill att vår förvaltning ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet.

När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem för att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan.

Vi undanber oss vänligt men bestämt samtal från försäljare av ytterligare platsannonser och rekryteringstjänster.

Sammanfattning

Liknande jobb


Bankrådgivare

21 december 2024

20 december 2024

Rådgivare liv och pension till Lerumsområde

Rådgivare liv och pension till Lerumsområde

17 december 2024

Kundrådgivare

16 december 2024