OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.
Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb
Inom Specialpedagogiska rådgivningsavdelningen arbetar cirka 175 stycken rådgivare på 10 enheter över hela Sverige. Vi söker nu rådgivare till vårt kontor i Stockholm. På rådgivningsavdelningen arbetar vi genom att ge råd och stöd för en utvecklande och tillgänglig lärmiljö för alla. Vi erbjuder specialpedagogiskt stöd och rådgivning till skolor och förskolor i hela landet, svarar på frågor och erbjuder kurser och tematräffar.
Myndigheten står just nu i ett spännande utvecklingsarbete för att få ett likvärdigt och tillgängligt stöd nationellt som bygger på fyra aktörsroller. I vårt stöd ska vi vara en pådrivande rättighetsaktör, en erkänd kunskapsaktör, en innovativ och ledande utvecklingsaktör samt en främjande och förebyggande stödaktör. Som medarbetare blir du en viktig del i utvecklingsarbetet som syftar till att nå ut med vårt stöd ännu bredare.
ARBETSUPPGIFTER
Myndighetens specialpedagogiska stöd ska verka främjande och förebyggande i syfte att bidra till ett långsiktigt resultat. I arbetet som rådgivare inom specialpedagogik kommer du att arbeta med komplexa specialpedagogiska frågeställningar och strategiska framgångsfaktorer på olika nivåer för att ge skolverksamheterna stöd i att utveckla tillgänglig lärmiljö för barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning.
Detta sker genom att:
- ta emot förfrågningar om och ge specialpedagogisk rådgivning
- föreläsa, genomföra, och leda olika utbildningsinsatser i form av exempelvis nätbaserade och fysiska kurser
- verka aktivt för att öka kännedomen om myndigheten och vad vi kan erbjuda exempelvis genom att representera myndigheten i olika sammanhang vid mässor och konferenser
- samverka med olika aktörer så som exempelvis intresseorganisationer, andra myndigheter, skolhuvudmän, och landsting.
Vi erbjuder ett omväxlande och stimulerande arbete där du har stora möjligheter att påverka din egen arbetssituation. Resor i regionen ingår i arbetet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har erfarenhet av att arbeta med komplexa specialpedagogiska frågeställningar utifrån ett inkluderande perspektiv på olika nivåer för våra målgrupper. Arbetet ställer höga krav på att du har god analytisk förmåga. Som person är du utåtriktad med en utvecklad ansvarskänsla, initiativförmåga och personlig mognad. Du är kvalitetsmedveten, tycker om att ta dig an nya arbetsuppgifter och har lätt för att anpassa dig till rådande förutsättningar och behov. Det är viktigt att du har ett strukturerat arbetssätt och har god förmåga att på egen hand driva arbetet framåt. Du är trygg i att kommunicera och skapa goda relationer såväl internt som externt. Du är en lagspelare men kan också arbeta självständigt och är prestigelös.
I urvalet lägger vi stor vikt vid dina fem senaste års arbetslivserfarenhet och kompetenspåbyggnad som vi bedömer som relevant för tjänsten och som kompletterar den kompetens vi redan har i vår enhet. Vi kommer att fästa stor vikt vid de personliga egenskaperna. Kompetens krävs.
Vi vill att du har;
- specialpedagogisk examen/speciallärarexamen eller motsvarande
- god kunskap om skolans uppdrag, styrdokument och de funktionshinderspolitiska målen
- kunskap om pedagogiska konsekvenser av funktionsnedsättningar
- kompetens om lärprocesser och systemteori
- erfarenhet av att kommunicera och ge specialpedagogiskt stöd
- arbetat övergripande med frågor om specialpedagogiskt stöd och skolutveckling
- vana av att arbeta processinriktat
- god förmåga att uttrycka dig i såväl tal som skrift
- tydlig förankring i aktuell skolforskning, vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
- god förståelse för vad det innebär att arbeta som tjänsteman i en politiskt styrd organisation.
Det är meriterande om du har:
- erfarenhet inom någon av skolformerna förskola, fritidshem, grundsärskola, gymnasiesärskola, eller särskild utbildning för vuxna,
- erfarenhet av interkulturell pedagogisk kompetens
- kunskaper om och intresse för digitala lärverktyg och webbaserat stöd
- erfarenhet av samverkan och utvecklingsarbete med andra organisationer, lärosäten och nätverk inom utbildningsfrågor
ÖVRIGT
Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.