OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I grundskoleförvaltningen har vi en trygg och tillitsfull kultur. Vi bryr oss om våra elever och varandra. Vi finns till för eleverna, vi samarbetar med vårdnadshavarna och varandra, och vi är öppna för nya tankar och idéer. Här skapar vi bra förutsättningar för den pedagogiska utvecklingen.
Bli en av oss!
Nu söker vi dig som har ett stort engagemang för att utveckla en modern verksamhet där vi har fokus på att:
• öka kvaliteten i undervisningen för att öka elevers lärande.
• skapa tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka elevers kunskapsresultat.
• öka likvärdighet mellan skolor för att alla elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet samt kompensera för deras olika förutsättningar.
Göteborgs grundskoleförvaltning är en av de största skolförvaltningarna i Sverige. Vi ansvarar för stadens kommunala skolor från förskoleklass till årskurs nio, grundsärskolan, kulturskolan och fritidshemmen. I förvaltningen finns 138 kommunala grundskolor där nästan 47 000 elever varje dag går i skolan. Hela förvaltningen har cirka 9 700 medarbetare som gemensamt arbetar med att utveckla och ta hand om verksamheten - tillsammans banar vi väg för framtidens skola.
Följ gärna vår resa på Linkedin: https://www.linkedin.com/company/goteborgs-grundskoleforvaltning
ARBETSUPPGIFTER
Alla elever vill lyckas med sin utbildning därför söker vi dig med specialpedagogisk kompetens som vill:
- Arbeta så alla elever lyckas med sin utbildning!
- Som förstelärare på skolan särskilt ansvara för samt leda, utveckla och möta våra elever i undervisning läsa, skriva och räkna samt särskilt begåvade elever.
- Samarbeta med lärare i klass och i praktiskt arbete undervisa de elever som behöver ett särskilt stöd utifrån läsa, skriva och räkna F-6. Lärare i klass har ansvar för elev utifrån extra anpassningar men några elever behöver lite till för att få igång sin läshastighet och matematiska förståelse.
- Samarbeta med lärare med särskilt ansvar Sva.
- Som huvudsakligt uppdrag forma en undervisning så den lockar till läsförmåga och matematisk förståelse genom att möta elever enskilt och/eller grupp tio minuter varje dag under sex veckors tid intensivläsning/intensivmatematik.
- Arbeta tillsammans och i nära samarbete med lärare i klass för att möta särskilt begåvade elever som behöver fler utmaningar vid ett par tillfällen i veckan. Elever som behöver andra utmaningar än sina klasskamrater utifrån sina styrkor. Elever som vill lära och diskutera på sin nivå.
- Arbeta förebyggande och hälsofrämjande på individ- grupp och organisationsnivå genom ett kontinuerligt, strukturerat samarbete och utforma undervisningen med skolans pedagoger och elevhälsan.
- Arbeta strategiskt och förebyggande med att kartlägga och undanröja hinder i elevens fysiska, pedagogiska och sociala lärmiljö för att skapa en tillgänglig lärmiljö för alla elever.
- Bidra med specialpedagogisk kompetens till skolans pedagoger och vara delaktig utifrån ansvarsområde i pedagogisk utredning/kartläggning av elevs behov av särskilt stöd och utvärdering av desamma.
- Använda och hålla dig uppdaterad om forskningsbaserade arbetsmetoder samt ha erfarenhetsutbyte med övrig personal inom relevanta ämnesområden.
- Arbeta nära och tillsammans med skolans specialpedagog och speciallärare samt elevhälsan.
- Bidra till skolans systematiska kvalitetsarbete enskilt och tillsammans med den samlade elevhälsan och skolans pedagoger genom att till exempel tillsammans med lärare analysera extra anpassningar, pedagogisk kartläggning och åtgärdsprogram samt att göra kunskapssammanställningar och kartläggningar kring sådant som kan användas i skolans utvecklingsarbete.
- Kontakta och föra dialog med föräldrar i samarbete med personal och skolans pedagoger kring elever.
Följ gärna vår resa
KVALIFIKATIONER
Nu söker vi en speciallärare F-6 och/eller en lärare med specialpedagogisk kompetens som dessutom vill arbeta som förstelärare.
Du är behörig speciallärare med inriktning läsa, skriva, räkna och/eller legitimerad lärare F-6 med specialpedagogisk kompetens läsa, skriva och räkna.
Det innebär att du är utbildad speciallärare och/eller är utbildad lärare svenska och matematik påbyggd med specialpedagogisk kompetens/kunskaper på universitetsnivå. Du har en gedigen kunskap inom området genom vitsord och dokumenterade kunskaper.
Ditt uppdrag kommer att vara inriktat för arbete i F-6 med särskilt fokus på F-3.
Du har vana att arbeta med undervisning och har en kommunikativ förmåga.
Du är en person med stor flexibilitet som är van att arbeta tillsammans med pedagoger och elever utifrån en stor karta extra anpassningar.
Du kan samspela med elever, pedagoger och föräldrar. Du är en aktiv del i vårt skolövergripande arbete samt har vana att arbeta digitalt.
Uppdraget är knutet till ett försteläraruppdrag och undervisning läsa, skriva, räkna samt elever med särskild begåvning.
Stämmer beskrivningen in på dig?
Urval och intervjuer kommer att ske kontinuerligt så välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.
Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.
Artiklar i detta ämnet
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel