OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är DU?
Yrkeschaufför med lastbilskörkort.
Noggrann och ansvarsfull.
Intresserad av farligt avfall/farligt gods och van vid datorarbete.
Engagerad och tycker om att utvecklas i en varierande arbetsdag.
Någon som vill arbeta i en för framtiden viktig bransch där miljö, säkerhet och hälsa är i fokus.
Då tycker vi att du ska läsa vidare om vår tjänst Miljöarbetare till vår avdelning för farligt avfall på Hogenäs i Sotenäs kommun!
Farligt avfall är avfall som kan innebära en stor risk för både miljö och människors hälsa. Därför är det väldigt viktig att sådant avfall tas om hand på rätt sätt. Det ställer höga krav på säker hantering, transport, omhändertagande men också korrekt dokumentation av sådan hantering.
Det innebär att som Miljöarbetare för farligt avfall har du/kommer du få en bred och hög kompetens inom området ADR (transport av farligt gods) – d.v.s. alltifrån att köra lastbil, sortering och hantering av avfall till noggrann administrativ dokumentation till både kunder och ansvarig myndighet.
Våra uppsamlingsturer med vår egen lastbil ”Miljöbilen” utgår från Hogenäs och som är ditt huvudsakliga arbetsställe. Ditt uppdrag kan även innebära att vid behov rycka in och vara behjälplig på övriga anläggningar inom Rambos fyra ägarkommuner; Sotenäs, Lysekil, Tanum och Munkedal.
Vi på Rambo är nära våra kunder då vi är lokalt förankrade med egen sakkunskap inom området. Det gör att vi kan erbjuda en hög servicenivå och tillförlitliga tjänster med många fördelar inom både ekonomi, miljö, säkerhet och kompetens.
Vi samordnar våra transporter och minimerar risker för kunden i samband med farligt avfall hantering. Allt i enlighet med höga miljö- och säkerhetsstandarder. Det här innebär att det blir enkelt och tryggt för kunden, hela vägen från beställning och till dess att avfallet är omhändertaget.
Din vardag
En typisk arbetsdag är att du, tillsammans med en kollega, under förmiddagen kör vår Miljöbil för att hämta upp farligt avfall hos våra kunder. Eftermiddagen ägnas åt att lasta av avfall, ofta med truck, för att sedan sortera, hantera, paketera, journalföra och dokumentera avfallet.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att:
Tillsammans med platsansvarig planera och utföra det dagliga arbetet på avdelningen för farligt avfall samt följa uppsatta kvalitets- och miljökrav. Farligt avfall kan t.ex. bestå av färgburkar, spillolja, kemikalier, absorbenter etc. Det farliga avfallet inhämtas, dokumenteras och hanteras samt paketeras för vidare transport till återvinning och destruktion enligt Rambos processer och rutiner.
Med vår lastbil inhämta, ta emot och sortera inkommande farligt avfall, som även kan vara farligt gods, enligt överenskomna rutiner och metoder.
Köra truck samt viss del även köra lastbil.
Journalfring, redovisa och dokumentera allt avfall som inkommer på anläggningen.
Bemöta kunder på ett serviceinriktat sätt.
Föreslå och medverka till förbättringar av Rambos verksamhet.
Ersätta platsansvarig vid semester och liknande tillfällen.
Du utför tjänsten enligt Rambos gemensamma värdegrund.
Vem är du?
För att trivas i rollen och leva upp till förväntningarna är det viktigt att du:
Har följande bakgrund och erfarenhet:
Du som söker tjänsten innehar BC-körkort.
Ett krav för anställning är ett giltigt yrkeskompetensbevis (YKB).
Du har god svenska i tal och skrift samt god datorvana. Detta är viktigt då hantering av farligt avfall omges av allt mer detaljerad dokumentation till myndighet och Rambo arbetar aktivt med digitalisering och införande av systemstöd.
Det är meriterande om du har ADR-kunskap (transport av farligt gods) och kanske t.o.m. ADR-utbildning. Krav är dock att du måste ha ett intresse för att vilja arbeta med ADR-produkter och att noggrannhet samt säkerhetstänk är viktigt för dig.
Branscherfarenhet, andra yrkesbevis samt truck-körkort är meriterande.
Som person är:
Denna tjänsten passar dig som är ansvarsfull, noggrann med bra förmåga att administrera, planera, fördela och prioritera arbete.
Du vill ge alla kunder en god service, har en bra social förmåga och ett glatt kundbemötande.
Du är metodisk och strukturerad även när det är mycket att göra.
Du är engagerad i ditt uppdrag, intresserad av att lära nytt och har förmåga att kunna arbeta självständigt.
Vi lägger stor vikt vid god samarbets- och kommunikationsförmåga och rätt inställning till uppdraget.
Hos oss får du
ett roligt och omväxlande arbete i en engagerad och positiv arbetsgrupp.
stöd av kunnig och senior mentor.
möjlighet att kompetensutveckla dig inom ett område, Farligt avfall, som blir alltid viktigare för framtiden både lokalt och globalt.
en god arbetsmiljö och arbetsplats lokalt på Hogenäs och övriga anläggningar inom våra fyra ägarkommuner.
Praktiskt om tjänsten:
Placeringsort: Miljöhallen på Hogenäs Avfallsanläggning i Sotenäs kommun. Anställningen omfattar alla Rambos uppdrag, vilket innebär att man skall vara beredd på att jobba även i Rambos samtliga ägarkommuner.
Provanställning kan komma att tillämpas.
Sista ansökningsdatum: 2024-07-25
Intervjuer sker löpande. Tjänsten kan tillsättas innan ansökningstiden går ut.
Facklig företrädare:
Anders Dristig, ombudsman
Transportarbetarförbundet avd. 55
E-post: anders.dristig@transport.se
Telefon: 010-480 36 28
Om Rambo
Varje dag underlättar Rambo vardagen för över 45 000 hushåll, verksamheter och företag i våra fyra ägarkommuner. Rambo AB är ett kommunägt miljöföretag i mellersta Bohuslän inom återvinning och avfallshantering med hushålls- och företagskunder. Rambos uppdrag är att tillgodose ägarkommunernas och dess invånares behov av en ekonomiskt och miljömässigt långsiktigt hållbar resurshushållning och avfallshantering. Vi står för närhet, enkelhet och förtroende. Rambo ägs av Lysekil, Munkedal, Sotenäs och Tanums kommuner och har ca 100 anställda. Mer om Rambos verksamhet finner du på rambo.se
Övrigt:
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.