Rapporteringsspecialist till Bluestep Bank

Arbetsbeskrivning

BlueStep Bank är specialister på bolån och ett komplement till de traditionella bankerna. BlueStep erbjuder alltså ett alternativ under den period kunden av olika anledningar inte kan få lån av de flesta andra banker. Vanliga anledningar till den traditionella bankens låneavslag är kundens anställningsform och ekonomiska historik. Många människor har idag vikariat, projektanställning eller är egna företagare, men de inkomstformerna anser ofta de traditionella bankerna vara mindre säkra än inkomsterna från en fast anställning. BlueStep Bank gör en annan bedömning och har hjälpt tiotusentals människor med lån genom att utgå från den nuvarande och framtida betalningsförmågan, och inte bara titta på anställningsform och kredithistorik.

BlueStep Bank etablerades i Sverige 2005 och i Norge 2010. Sedan 2017 heter vår ägare EQT. Vårt erbjudande omfattar bolån, privatlån och sparkonton till privatpersoner. I dagsläget har vi drygt 60 000 kunder och av dem är ca 16 000 bolånekunder. Vi är över 200 anställda fördelat mellan huvudkontoret i Stockholm, Oslo och Helsingborg. BlueStep Bank har medarbetare med mycket varierande ursprung och bakgrund och vi är övertygande om att det gör oss bättre på att förstå och möta våra kunders behov!

Rapporteringsspecialist till Bluestep Bank

Bluestep Bank behöver förstärka ekonomiteamet med en ansvarig för extern regulatorisk rapportering. Du kommer att ingå i Group Finance (CFO Office) som består av Financial control, Business control, Treasury och Analytics. Du kommer att rapportera till Head of Financial control och du kommer att ha ett nära samarbete med övriga i gruppen. I rollen kommer du att ansvara för den löpande rapporteringen till Finansinspektionen. Det inkluderar bland annat rapportering av Finrep, Asset Encumbrance och Corep. Du är delaktig i årsredovisningsarbetet och du kommer även att arbeta med förbättringar av processer samt driva interna projekt kring förändringar i myndighetsrapportering.

Du förväntas löpande uppdatera dig inom nya regelverk för Bankens verksamhet och dess påverkan på den löpande rapporteringen. Bluestep Bank är medlem i Bankföreningen och i rollen kan du komma att medverka sammankomster och delta i samverkansgruppen för myndighetsrapportering. Som medarbetare på Bluestep Bank uppmuntras och förväntas du vilja delta och vara bidragande i interna projekt inom koncernen med koppling till dina arbetsuppgifter och som ryms inom ansvarsområdet.

I din roll förväntas du även proaktivt initiera analysarbete och se över eventuella avvikelser i samband med rapporteringen, i syfte att bidra till Bankens utveckling. En del av arbetet består av att ha kontakt med externa och interna revisorer och övriga myndigheter. Arbetet består av att producera och leverera återkommande rapporter och analyser med god kvalitet och inom deadline.

I rollen kommer du agera som koordineringsansvarig i samband med rapporteringen. Detta i nära samarbete med övriga avdelningar inom CFO Office och Riskavdelningen.  

Kvalifikationer och egenskaper

Vi söker dig som har minst 3 års arbetslivserfarenhet av regulatorisk rapportering på en bank. Vi ser också att du har ett intresse för vidareutvecklingen av rapporteringen och driva effektiviseringar i det dagliga arbetet, gärna genom automatisering och digitalisering.  

Du har en akademisk utbildning inom ekonomi eller liknande. Du talar och skriver svenska och engelska flytande. Vi ser positivt på om du har erfarenhet som financial controller eller revisor. Goda kunskaper i Excel är en förutsättning.

Du har ett mycket strukturerat arbetssätt och levererar enligt deadline. Du är självgående i det egna arbetet och är noggrann. I rollen krävs en god kommunikationsförmåga då du kommer i kontakt med många både i teamet som medarbetare och i övrigt i organisationen men även via externa kontakter. Vi ser att du har en positiv attityd och ett starkt eget driv. Du har en vilja att arbeta proaktivt med analysarbetet och det finns stora möjligheter att ha inflytande i effektiviseringsarbetet av det dagliga arbetet. Samarbete är en självklarhet för att uppnå bästa resultat och gemensamma mål, vilket ställer krav på att du har en god samarbetsförmåga.

Du trivs i en platt organisation och har vilja och förmåga att påverka. För rätt person finns det också utvecklingsmöjligheter inom Financial control och inom företaget.

Intresserad?
Vi ser fram emot din ansökan. Önskar du mer information eller har frågor om tjänsten, är du välkommen att kontakta vår HR-avdelning, HR@bluestep.se alternativt rektyterande chef Linnea Jansbo, linnea.jansbo@bluestep.se. Vi ser gärna din ansökan så snart som möjligt då intervjuer sker löpande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Bluestep Bank AB Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön enligt överenskommelse
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 24 juli 2018

Besöksadress

Sveavägen 163
None

Postadress

Sveavägen 163
Stockholm, 11346

Liknande jobb


20 december 2024

13 december 2024