OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Samtliga jurister vid Statens servicecenter är samlade vid myndighetens rättsavdelning. Vidare finns myndighetens registratur och arkivfunktion samt dataskyddsombud vid rättsavdelningen. Rättsavdelningen ingår i verksamhetsområdet Styrning och verksamhetsstöd.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
I rollen som rättschef är du också chef för rättsavdelningen som består av två enheter med för närvarande totalt 20 medarbetare i Gävle, Östersund och Stockholm. Du kommer att representera myndigheten i rättsliga frågor internt i organisationen, i förhållande till styrelsen och till andra myndigheter och aktörer. Utifrån myndighetens uppdrag hanterar rättsavdelningen komplexa rättsliga frågor inom framför allt dataskydd, offentlighet och sekretess, allmän förvaltningsrätt, kommersiell it- och avtalsrätt samt upphandlingsrätt. Som ansvarig för myndighetens regelefterlevnad förväntas rättschefen ha goda kunskaper i dessa rättsområden.
Du kommer att leda och driva myndighetens rättsliga arbete i nära samarbete med andra delar av organisationen. Utgångspunkten i rättschefens uppdrag är att skapa förutsättningar och möjligheter att bedriva myndighetens två kärnuppdrag på ett rättssäkert och effektivt sätt.
Rättschefen, tillsammans med rättsavdelningens chefer och medarbetare, stöttar organisationen i både vardagliga frågor och övergripande utvecklingsfrågor. Arbetet ska präglas av fokus på uppdraget och tillit till varandra inom och utanför avdelningen.
Du ingår i verksamhetsområdet Styrning och verksamhetsstöds ledningsgrupp, rapporterar till verksamhetsområdeschefen och till myndighetens ledningsgrupp vid behov samt stödjer generaldirektören inför och vid styrelsens sammanträden.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Juristexamen
• Flerårig chefserfarenhet som innefattar personalansvar och deltagande i ledningsgruppsarbete
• Flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete från statlig verksamhet
• Goda kunskaper inom de rättsområden som myndigheten verkar inom
• Goda kunskaper om statsförvaltningen, dess beslutsprocesser och förståelse för den politiska struktur som myndigheten verkar inom
Vidare ska du ha följande förmågor:
• Att ha tillit till andra människor och att främja ett aktivt medarbetarskap
• Att ha ett coachande förhållningssätt
• Att vara lösningsfokuserad och konstruktiv
• Att vara analytisk med ett helhetsperspektiv
• Att samspela tillsammans med andra internt och externt
• Att agera med ett gott omdöme
• Att fatta beslut
• Att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
Vidare är det meriterande om du har erfarenhet av:
• Kvalificerat juridiskt arbete inom utveckling och digitalisering
• Att leda i förändring
• Att vara chef över chefer
Övrigt
Anställningen är 100% och tillsvidare.
Startdatum enligt överenskommelse.
Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning och som anställd kan du komma att krigsplaceras utifrån totalförsvarets behov.
Anställningen är placerad antingen i Stockholm eller Gävle.
Vi erbjuder distansarbete.
För anställning krävs godkänt resultat vid säkerhetsprövning med löpande registerkontroll hos Säkerhetspolisen samt krav på svenskt medborgarskap.
Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 2 september, 2024.
Vi planerar att genomföra intervjuer under vecka 39-40, i Stockholm alternativt Gävle.
För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.
Statens servicecenter
Vi erbjuder dig en arbetsplats där du får bidra med din kompetens i tjänster som ligger nära medborgare och myndigheter. Statens servicecenter har i uppdrag att göra staten mer tillgänglig och effektiv. Det gör vi genom att leverera administrativa tjänster inom lön, redovisning och e-handel till andra myndigheter. På våra servicekontor ger vi privatpersoner och företag stöd och vägledning i ärenden gällande ett flertal myndigheter.
Som medarbetare hos oss har du bland annat möjlighet till kompetensutveckling, karriärutveckling, friskvårdsbidrag och friskvårdstimme varje vecka. Vår verksamhet bedrivs med en tillitsbaserad kultur där alla medarbetare förväntas använda sin potential på bästa sätt, ta ansvar för sitt bidrag till helheten samt bidra positivt till verksamhetens utveckling. Som statlig myndighet delar vi tillsammans med hela statsförvaltningen en gemensam värdegrund, den statliga värdegrunden. Det innebär att vi följer sex principer för att leva upp till god förvaltning som är demokratisk, rättssäker, fri från korruption och effektiv.
Läs gärna mer om oss här.
Vår verksamhet finns i hela landet. Huvudkontoret finns i Gävle. Vi är också en beredskapsmyndighet inom sektorn ekonomisk säkerhet. Tillsammans är vi 1 600 medarbetare.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.