OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till kommunen som är tillräckligt stor för att driva utveckling och tillräckligt liten för att du ska kunna påverka mer än den egna arbetsplatsen. Tillsammans skapar vi Alingsås!
Socialförvaltningens arbete omfattar myndighetsutövning och utförande för målgrupperna barn och unga, personer med beroendeproblematik, personer med psykisk ohälsa samt försörjningsstöd. Förvaltningen är indelad i avdelning vuxna, avdelning unga och avdelning stab. Vi har ett processorienterat arbetssätt där samverkan, utveckling och ständiga förbättringar leder oss framåt.
Tjänsten som rättshandläggare är nyinrättad och är placerad vid avdelning stab. Staben har ett brett uppdrag och hanterar bland annat digitalisering, arkiv, registratur, nämnd, kvalitet, utredning, utveckling, säkerhet, systemförvaltning och vaktmästeri. Du kommer få arbeta tillsammans med duktiga och erfarna kollegor.
ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att bistå med juridiskt stöd för att säkerställa att vi har en rättssäker ärendehantering. Det kan till exempel gälla att reda ut begrepp som skälig levnadsnivå, kartlägga processer och att ansvara för förvaltningens juridiska omvärldsbevakning. Men även att läsa utredningar och ge konstruktiv återkoppling på vad som fungerar bra och vad som kan förbättras.
Du blir en del i förvaltningens kvalitetsarbete med målbilden att vara en socialtjänst i framkant.
Inom myndighetsutövningen uppstår det många juridiska frågeställningar kring hur lagstiftningen ska tolkas och där ska du vara ett stöd till verksamheterna i att reda ut begreppen. Det inkluderar att skriva riktlinjer och rutiner.
Det här uppdraget omfattar också att fördjupa sig i socialförvaltningens ansvar i förhållande till olika samverkanspartners. Vad är vårt ansvar och skyldighet och vad kan vi förvänta oss att andra aktörer tar ansvar för?
Även om fokus i tjänsten kommer att vara inom det socialrättsliga området så kommer det dyka upp andra frågeställningar där din kompetens kommer att efterfrågas. Det kan gälla lagstiftning kopplad till andrahandsuthyrning.
Du kommer att arbeta nära våra två verksamhetsinriktade avdelningar och främst avdelning vuxna, men organisatoriskt kommer du att tillhöra avdelning stab och få åtta nya kollegor däribland förvaltningssekreterare, verksamhetscontroller, digitaliseringsstrateg, systemförvaltare och socialadministratör. Då det här är en nyinrättad tjänst på socialförvaltningen så innebär det att uppdraget kan förändras över tid.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har kandidatexamen från högskola eller universitet med för tjänsten lämplig inriktning. Det kan exempelvis vara socionomutbildning, offentlig förvaltning eller juridik. För tjänsten krävs att du har erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens område och erfarenhet av att ge juridiskt stöd till verksamhet.
För att trivas i det här uppdraget ser vi att du brinner för att socialtjänstens handläggning bedrivs rättssäkert och möjligheten att få fördjupa sig i lagstiftningen inom socialförvaltningens ansvarsområde.
Då arbetsuppgifterna kan vara komplexa när du fördjupar dig i olika frågeställningar är det viktigt att du kan arbeta självständigt och har en utvecklad analytisk förmåga. Det innebär att du kan se helhetsperspektiv och kunna reda ut frågeställningar på ett enkelt sätt.
För att lyckas i uppdraget krävs det ett pedagogiskt förhållningssätt där du gillar att förmedla kunskap. Då arbetet sker tillsammans med verksamheten så förväntas du ha god samarbetsförmåga.
ÖVRIGT
För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker.
Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Visma Recruit.
Vi gjort våra val av annonskanaler och vill ej ha kontakt med försäljare eller rekryterings- och bemanningsföretag.