OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.
Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.
Rättsavdelningen arbetar med rättslig styrning och rättsligt stöd, rättslig kvalitetsuppföljning, analys och utveckling av regelverken. Rättsavdelningen samverkar i rättsliga frågor med andra avdelningar och bistår verksledningen med juridiskt stöd. Vi för Skatteverkets talan i högre rättsliga instanser och svarar på remisser från regeringen och andra myndigheter.
Vi söker en rättslig expert inom områdena inkomstbeskattning av tjänst, socialavgifter, F-skatt, pensionsgrundande inkomst och rot/rut.
Dina arbetsuppgifter som rättslig expert innebär att du ansvarar för och medverkar i arbetet för en enhetlig och korrekt rättstillämpning inom Skatteverket. Du arbetar med rättslig styrning och du använder dig av ett konsultativt förhållningssätt. Dina arbetsuppgifter består bland annat av att ta fram föreskrifter, allmänna råd och ställningstaganden, svara på remisser, yttra dig till exempelvis Högsta förvaltningsdomstolen, ta ställning i svåra och ibland kontroversiella frågor, vara kontaktperson gentemot såväl andra avdelningar inom Skatteverket som Regeringskansliet och andra myndigheter samt medverka vid interna och externa möten och uppdatera Rättslig vägledning. I arbetsuppgifterna ingår också arbete med analys och utveckling av regelverken samt att leda projekt.
Rättsavdelningen är en virtuell organisation. Det innebär att din chef och dina arbetskamrater kan vara placerade på flera olika orter. Det är därför viktigt att du kan och vill kommunicera och samarbeta under andra former än vid personliga möten. Placeringsort för tjänsten är enligt överenskommelse.
Vi erbjuder dig en arbetsplats
•
med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
•
som är till nytta för medborgare och företag
•
med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
•
som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
•
med en god balans mellan arbete och fritid.
Vi söker dig som
•
har avslutad juristutbildning på högskola/universitet om 180p/270hp
•
har minst 5 års aktuell erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete
•
har materiella kunskaper inom områdena inkomstbeskattning av tjänst och socialavgifter
•
har djupa metodkunskaper i juridiskt utredningsarbete
•
har mycket god analytisk förmåga
•
är engagerad och inger förtroende
•
är van att leda, driva och ta ställning i komplicerade rättsliga frågor såväl självständigt som i samråd med andra
•
är van att arbeta med många olika typer av komplicerade rättsliga frågor – ofta under tidspress – och kan prioritera
•
har stor vana och god förmåga att uttrycka dig väl, enkelt och pedagogiskt i tal och skrift på svenska
•
är lyhörd, prestigelös och hjälpsam samt skapar goda relationer och samarbetar väl med andra.
Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.
Anställningen är tills vidare. Vi kan tillämpa provanställning i sex månader.
Välkommen med din ansökan till oss!
Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?