Rättslig expert, inkomstbeskattning, tjänst/socialavgifter, Rättsavd

Arbetsbeskrivning

Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.

Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.

Rättsavdelningen arbetar med rättslig styrning och rättsligt stöd, rättslig kvalitets­uppfölj­ning, analys och utveckling av regelverken. Rättsavdelningen samverkar i rättsliga frågor med andra avdelningar och bistår verksledningen med juridiskt stöd. Vi för Skatteverkets talan i högre rättsliga instanser och svarar på remisser från regeringen och andra myndig­heter.

Vi söker en rättslig expert inom områdena inkomstbeskattning av tjänst, socialavgifter, F-skatt, pensionsgrundande inkomst och rot/rut.

Dina arbetsuppgifter som rättslig expert innebär att du ansvarar för och medverkar i arbetet för en enhetlig och korrekt rättstillämpning inom Skatteverket. Du arbetar med rättslig styrning och du använder dig av ett konsultativt förhållningssätt. Dina arbets­uppgifter består bland annat av att ta fram föreskrifter, allmänna råd och ställnings­taganden, svara på remisser, yttra dig till exempelvis Högsta förvaltnings­domstolen, ta ställning i svåra och ibland kontroversiella frågor, vara kontakt­person gentemot såväl andra avdel­ningar inom Skatteverket som Regeringskansliet och andra myndig­heter samt medverka vid interna och externa möten och uppdatera Rättslig vägledning. I arbetsuppgifterna ingår också arbete med analys och utveckling av regel­verken samt att leda projekt.

Rättsavdelningen är en virtuell organisation. Det innebär att din chef och dina arbets­kamrater kan vara placerade på flera olika orter. Det är därför viktigt att du kan och vill kommunicera och samarbeta under andra former än vid personliga möten. Placeringsort för tjänsten är enligt överenskommelse.

Vi erbjuder dig en arbetsplats



med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter



som är till nytta för medborgare och företag



med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald



som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling



med en god balans mellan arbete och fritid.



Vi söker dig som



har avslutad juristutbildning på högskola/universitet om 180p/270hp



har minst 5 års aktuell erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete



har materiella kunskaper inom områdena inkomstbeskattning av tjänst och socialavgifter



har djupa metodkunskaper i juridiskt utredningsarbete



har mycket god analytisk förmåga



är engagerad och inger förtroende



är van att leda, driva och ta ställning i komplicerade rättsliga frågor såväl självständigt som i samråd med andra



är van att arbeta med många olika typer av komplicerade rättsliga frågor – ofta under tidspress – och kan prioritera



har stor vana och god förmåga att uttrycka dig väl, enkelt och pedagogiskt i tal och skrift på svenska



är lyhörd, prestigelös och hjälpsam samt skapar goda relationer och samarbetar väl med andra.



Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Anställningen är tills vidare. Vi kan tillämpa provanställning i sex månader.

Välkommen med din ansökan till oss!

Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 26 februari 2018

Liknande jobb


20 september 2024

Tax Manager

Tax Manager

10 juli 2024

24 juni 2024

20 juni 2024