OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.
Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.
Dina arbetsuppgifter som rättslig specialist innebär att du arbetar rådgivande och stödjande gentemot hela organisationen inom rättsområdet pensioner. Området omfattar bl.a. beskattning av livförsäkringsföretag, arbetsgivarens avdrag för pensioner, särskild löneskatt, avkastningsskatt och pensionssparavdrag samt beskattning av pensioner. Du arbetar konsultativt och lösningsfokuserat tillsammans med dina kollegor i pensionsgruppen och bistår med din kompetens och kunskap i såväl stora som små frågor. Utöver att svara på löpande frågor från verksamheten, så arbetar du även med bl. a. att uppdatera rättslig vägledning, genomföra temadagar, delta i rättsliga kvalitetsuppföljningar och kvalitetssäkra utbildningsmaterial och informationsmaterial ur en rättslig synvinkel.
Rättsavdelningen är en av nio avdelningar under verksledningen. Avdelningen är en virtuell organisation med medarbetare som är placerade på flera olika orter i landet. Det innebär att din chef och dina arbetskamrater är placerade på olika orter. Därför är det viktigt att du kan och vill kommunicera och samarbeta under andra former än vid personliga möten. Pensionsgruppen består idag av två rättsliga experter och tre rättsliga specialister.
Placeringsorten är Malmö, Göteborg, Linköping, Örebro, Uppsala, Umeå eller Solna.
Vi erbjuder dig en arbetsplats
•
med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
•
som är till nytta för medborgare och företag
•
med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
•
som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
•
med en god balans mellan arbete och fritid.
Vi söker dig som
•
har akademisk examen om minst 120 p/180 hp inom juridik eller ekonomi alternativt har motsvarande förvärvade kunskaper genom arbete inom Skatteverket
•
har goda kunskaper inom pensionsområdet
•
har erfarenhet av att arbeta med rättsutredningar
•
har erfarenhet av att driva och ta ställning i frågor i samråd med andra och under tidspress
•
har god analytisk förmåga
•
är kommunikativ och pedagogisk
•
är engagerad, utåtriktad och inger förtroende
•
har mycket god samarbetsförmåga, förmåga att skapa goda relationer och ett bra bemötande
•
har förmåga att planera och prioritera i ditt arbete.
Det är meriterande om du har relevant arbetslivserfarenhet inom pensionsområdet samt från arbete inom Skatteverket.
Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.
Anställningen är tills vidare. Vi kan tillämpa provanställning i sex månader.
Välkommen med din ansökan till oss!
Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?
Endast vid extern annonsering - Skatteverket använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller -försäljare.