OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.
Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.
Rättsavdelningen, RA, arbetar med rättslig styrning och rättsligt stöd, rättslig kvalitetsuppföljning, analys och utveckling av regelverken. RA ska medverka till en enhetlig och korrekt rättstillämpning inom Skatteverket. Vi tar bland annat fram allmänna råd, ställningstaganden, meddelanden, författningssamlingar, rättslig vägledning, föreskrifter och utbildningar. RA samverkar i rättsliga frågor med andra avdelningar och bistår verksledningen med juridiskt stöd. Vi för Skatteverkets talan i högre rättsliga instanser och behandlar remisser från riksdag, regering, JO, JK och andra myndigheter.
De rättsliga experterna och specialisterna tillhör organisatoriskt RA och huvudkontoret i Solna. RA är en virtuell organisation och våra medarbetare finns placerade på flera olika orter i landet. Det innebär att din chef och dina arbetskamrater kan vara placerade på olika orter. Därför är det viktigt att du kan och vill kommunicera och samarbeta under andra former än vid personliga möten.
Vi söker en specialist till rättsavdelningen med placering vid någon av följande orter, Malmö, Göteborg, Linköping, Örebro, Uppsala, Umeå eller Solna. Arbetet kommer att vara inriktat på områdena inkomstbeskattning av tjänst, arbetsgivaravgifter, F-skatt och pensionsgrundande inkomst. Fokus kommer att ligga på arbetsgivaravgifter och F-skatt.
Dina arbetsuppgifter som specialist innebär att du ansvarar för och medverkar i arbetet för en enhetlig och korrekt rättstillämpning inom Skatteverket. Du arbetar med rättslig styrning och rättsligt stöd och du använder dig av ett konsultativt förhållningssätt. Du kommer att tillsammans med de övriga rättsliga specialisterna och experterna arbeta med bland annat rättsliga ställningstaganden i oklara frågor från regionerna, uppdatering av rättslig vägledning och utbildningsmaterial, rättssäkring av information samt genomförande av temadagar, seminarier och liknande. Även andra arbetsuppgifter förekommer.
Vi erbjuder dig en arbetsplats
• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.
Vi söker dig som
• har en akademisk utbildning inom ekonomi eller juridik
• har minst 5 års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete
• har minst 5 års erfarenhet inom de aktuella arbetsområdena
• har god analytisk förmåga
• uttrycker dig enkelt och pedagogiskt i tal och skrift på såväl svenska som engelska
• är van att driva och ta ställning i frågor i samråd med andra
• är van att arbeta med många olika typer av komplicerade frågor – ofta under tidspress – och att prioritera
• är lyhörd, prestigelös och hjälpsam och kan skapa goda relationer och samarbeta väl.
Det är meriterande om du har arbetat med utbildning eller liknande pedagogiskt arbete och har erfarenhet av processer i domstol.
Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.
Anställningen är tills vidare. Vi kan tillämpa provanställning i sex månader.
Välkommen med din ansökan till oss!
Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?
Skatteverket använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller -försäljare.