Rättsliga experter, mervärdesskatt, Rättsavdelningen

Arbetsbeskrivning

Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.

Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.

Rättsavdelningen, RA, arbetar med rättslig styrning och rättsligt stöd, rättslig kvalitetsuppföljning, analys och utveckling av regelverken. RA ska medverka till en enhetlig och korrekt rättstillämpning inom Skatteverket. Vi tar bland annat fram allmänna råd och föreskrifter, ställningstaganden, meddelanden, Rättslig vägledning och utbildningar. RA samverkar i rättsliga frågor med andra avdelningar och bistår verksledningen med juridiskt stöd. Vi för Skatteverkets talan i högre rättsliga instanser och behandlar remisser från riksdag, regering, JO, JK och andra myndigheter.

Dina arbetsuppgifter som rättslig expert innebär att du ansvarar för och medverkar i arbetet med en enhetlig och korrekt rättstillämpning inom Skatteverket. Du arbetar med rättslig styrning och rättsligt stöd och du använder dig av ett coachande förhållningssätt. Dina arbetsuppgifter består av att skriva rättsliga ställningstaganden, vara kontaktperson gentemot andra avdelningar inom Skatteverket, regeringskansliet och andra myndigheter och yttra dig för Skatteverkets räkning till Skatterättsnämnden och Högsta förvaltningsdomstolen. Du medverkar också vid interna och externa möten och uppdaterar Rättslig vägledning. Även andra arbetsuppgifter förekommer.

De rättsliga experterna och specialisterna tillhör organisatoriskt rättsavdelningen i Solna. Avdelningen är en virtuell organisation med medarbetare som är placerade på flera olika orter i landet. Det innebär att din chef och dina arbetskamrater kan vara placerade på flera olika orter. Därför är det viktigt att du kan och vill kommunicera och samarbeta under andra former än vid personliga möten. 

Vi erbjuder dig en arbetsplats



med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter



som är till nytta för medborgare och företag



med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald



som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling



med en god balans mellan arbete och fritid.

 



Vi söker dig som



har en högskoleutbildning om minst 120p/180hp inom juridik eller ekonomi eller motsvarande utbildning



har minst fem års aktuell erfarenhet av kvalificerat arbete inom mervärdesskatteområdet



har kunskaper i EU-rätt



har mycket god analytisk förmåga



uttrycker dig enkelt och pedagogiskt i tal och skrift på såväl svenska som engelska 



tar initiativ, driver på i arbetet och tar ställning i frågor, både självständigt och i samråd med andra



tar ansvar för både eget och gruppens arbete/resultat 



är lyhörd, prestigelös och hjälpsam



har god samarbetsförmåga och skapar goda relationer



är van vid att arbeta med många olika typer av komplicerade frågor - ofta under tidspress 



är bra på att prioritera 





Det är meriterande om du har aktuell erfarenhet av juridiskt utredande arbete även inom andra områden.

Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Anställningen är tills vidare. Vi kan tillämpa provanställning i sex månader.

Välkommen med din ansökan till oss!

Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning.
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 15 december 2017

Liknande jobb


20 september 2024

Tax Manager

Tax Manager

10 juli 2024

24 juni 2024

20 juni 2024