Rättssakkunnig

Arbetsbeskrivning

Socialstyrelsen söker Rättssakkunnig

Socialstyrelsen är nationell expert- och tillsynsmyndighet för verksamhet som rör socialtjänst, hälsoskydd, smittskydd och hälso- och sjukvård. Myndigheten verkar för att insatserna på dessa områden har god kvalitet och fördelas efter behov. Socialstyrelsen har också en rad specifika uppgifter riktade till huvudmän, professionella grupper och enskilda personer. En viktig uppgift är vidare att följa, analysera och rapportera om utbredning och utveckling av befolkningens hälsa, sjukdomar, sociala förhållanden, vårdutnyttjande och riskfaktorer för sjukdomar och sociala problem. Socialstyrelsen har även ansvar för den officiella statistiken inom sitt verksamhetsområde.

Arbetsuppgifter
Rättssekretariatet har inom Socialstyrelsen det övergripande ansvaret för de juridiska frågorna. På sekretariatet arbetar fyra jurister och en administratör/språkvårdare. Arbetet leds av chefsjuristen. Jurister finns även på de flesta sakavdelningar. Sekretariatets uppgifter är bland annat att övervaka och samordna juridiska ställningstaganden, ge juridiskt stöd till avdelningarna, delta i handläggningen av yttranden över lagförslag och yttranden till domstolar och JO samt ärenden i övrigt som kräver särskild juridisk sakkunskap, ansvara för utgivning av Socialstyrelsens författningssamling (SOSFS) och medverka till en enhetlig syn inom myndigheten på offentlighetsprincipen och tillämpningen av sekretesslagen.

Vi söker nu till Rättssekretariatet en jurist med särskild inriktning mot frågor kring register, personuppgiftsbehandling, forskning och statistik. Ansvarsområdet innebär en bred arbetsyta mot övriga delar av myndigheten.

Din profil
Vi förutsätter att du har juristexamen och några års erfarenhet från offentlig förvaltning, helst inom det aktuella området. Fullgjord tingstjänstgöring är en merit.

Det är viktigt att du har goda kunskaper om:
- regelverket som styr behandling av personuppgifter inom hälso- och sjukvård och socialtjänst
- personuppgiftslagen
- annan "registerlagstiftning" som t.ex. hälsodatalagen med tillhörande förordningar
- lagen och förordningen om den officiella statistiken
- sekretesslagen
- etikprövningslagstiftningen samt
- EU-juridiska frågor inom statistikområdet.

Du måste kunna ta egna initiativ och ha förmåga att komma med förslag till kreativa och konstruktiva lösningar på uppkommande problem. Vidare är det nödvändigt att du har en god samarbetsförmåga och kan etablera och upprätthålla goda interna och externa relationer.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • Heltid
  • Publicerat: 10 augusti 2006
  • Ansök senast: 1 september 2006

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


20 augusti 2010

Säkerhetsarkitekt

21 augusti 2010

Specialist Applikationssäkerhet

21 augusti 2010

23 augusti 2010