OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Rättssekretariatet, Socialdepartementet
Är du en mycket skicklig jurist som vill arbeta med rättsliga frågor som berör människor? Trivs du med att arbeta med omväxlande och intressanta arbetsuppgifter i händelsernas centrum med dagsaktuella frågor? Då kan vi på Socialdepartementet erbjuda en utvecklande roll i en spännande miljö.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Dina arbetsuppgifter som rättssakkunnig vid rättssekretariatet innebär bland annat att utarbeta lagrådsremisser, propositioner och författningstexter samt svara för juridisk kvalitetssäkring inom departementet. Du arbetar brett med juridiken inom departementets ansvarsområden och har ett tätt samarbete med andra enheter inom departementet och på andra departement. Arbetet innebär även att lämna upplysningar och råd till den politiska ledningen och till andra enheter i juridiska frågor. Du medverkar också i departementets arbete i EU samt i andra internationella förhandlingar. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Vi söker dig som är kammarrätts- eller hovrättsassessor. Det är meriterande med aktuell erfarenhet av författningsarbete inom Regeringskansliet eller från annan för Socialdepartementet relevant myndighet. Det är också meriterande om du har kunskaper inom de rättsområden som ligger under Socialdepartementet. Goda kunskaper i engelska är ett krav.
Dina egenskaper
Du behöver vara en mycket skicklig jurist med god analytisk förmåga, gott omdöme, god samarbetsförmåga och stilistisk färdighet. Det är viktigt att du har en förmåga att arbeta snabbt, noggrant och självständigt - även under tidspress. Arbetet förutsätter god förståelse för förutsättningarna i en politiskt styrd verksamhet.
Övrigt
En tidsbegränsad anställning under cirka ett år med eventuell möjlighet till förlängning.
Stationeringsort Stockholm.
Tillträde snarast.
En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Zandra Milton, enhetschef på 08-405 27 72. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Linnea Eriksson 08-405 37 73. Fackliga kontaktpersoner är Håkan Nyman för Saco och Kristoffer Lundberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 14 mars 2023.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35