OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Till Grundlagsenheten (L6) söker vi nu flera rättssakkunniga
Är du samhällsintresserad och trivs med att arbeta med fokus på problemlösning och leverans? Stimuleras du av omväxlande, intressanta och komplexa uppgifter och vill hantera juridiska frågor i en politisk miljö där uppdraget är att bistå regeringen i sitt arbete? Då är det dig vi kan erbjuda ett spännande arbete mitt i händelsernas centrum med högt prioriterade och meningsfulla arbetsuppgifter som bidrar till samhällsutvecklingen. Varje dag.
Grundlagsenheten ansvarar för grundlagarna men också för annan lagstiftning som är central för den offentliga förvaltningen och för samhället i stort. Bland de frågor som enheten arbetar med ingår rättsstatens kärnområden, däribland förhållandet mellan statsmakterna, domstolarnas oberoende, regleringen om allmänna val, liksom normgivningsfrågor och andra frågor som är grundläggande för allt lagstiftningsarbete. Skyddet för de grundläggande mänskliga fri- och rättigheterna, såväl de som slås fast i regeringsformen som de som regleras i Europakonventionen och de båda mediegrundlagarna, är också centrala i enhetens arbete. Enheten ansvarar även för frågor om kamerabevakning, dataskydd, allmän förvaltningsrätt och offentlighet och sekretess.
Din arbetsdag – Sveriges morgondag
Arbetet i Regeringskansliet präglas i mycket hög grad av dagsaktuella och medialt uppmärksammade händelser, både i Sverige och i vår omvärld. Det händelsestyrda arbetet förutsätter en god förmåga att arbeta snabbt och flexibelt men kräver även ett stort mått av noggrannhet och en väl utvecklad förmåga att samarbeta med andra för gemensamma mål. Arbetet som opolitisk tjänsteman i en politiskt styrd organisation innebär att du är lyhörd för politikens målformuleringar och samtidigt arbetar med hög integritet för att ta fram ett objektivt och sakligt väl genomarbetat underlag för regeringens kommunikation och beslutsfattande.
Dina arbetsuppgifter består i att driva lagstiftningsprojekt, bl.a. genom att skriva och förankra utkast till kommittédirektiv, departementspromemorior, lagrådsremisser och propositioner. Parallellt med projekten kommer du också att vara konsult åt övriga Regeringskansliet och hantera löpande arbetsuppgifter, bl.a. granska andra enheters och departements produkter utifrån ett av enhetens juridiska ansvarsområden. Ett annat vanligt inslag är att skriva olika typer av faktabaserade underlag till den politiska ledningen i form av promemorior, kortare talepunkter och underlag till svar på frågor från riksdagsledamöter eller nyhetsmedier. Arbetet är omväxlande och självständigt samtidigt som det ofta innebär mycket kontakter med andra enheter inom Justitiedepartementet och andra departement inom Regeringskansliet. Du kan även komma att medverka vid internationella förhandlingar och annat internationellt arbete som hänger samman med enhetens ansvarsområden, framför allt inom EU, där enheten ansvarar för förhandlingar bl.a. på dataskyddsområdet och på områden som rör öppenhet och insyn i den offentliga förvaltningen.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Vi söker dig som är kammarrätts- eller hovrättsassessor och du får gärna ha kunskaper inom enhetens sakområden. Det är även meriterande om du har tidigare erfarenhet av motsvarande arbetsuppgifter inom Regeringskansliet eller utredningsväsendet. Du har mycket goda kunskaper i engelska.
Dina egenskaper
Som medarbetare i Justitiedepartementet trivs du med att skapa och upprätthålla goda kontakter och på ett konstruktivt sätt samarbeta med andra, samtidigt som du klarar att självständigt driva dina frågor framåt. Du förväntas kunna leverera och byta fokus snabbt, vilket ställer höga krav på din flexibilitet och förmåga att även under tidspress arbeta noggrant. Du måste också vara beredd på att prioritera om mellan dina arbetsuppgifter och att det tidvis kan uppstå ett högt tempo i arbetet. De frågor vi hanterar är ofta av mycket komplex natur. Du som är analytisk, med förmåga att hitta väl avvägda lösningar på svåra problem även när underlaget är komplext, kommer att trivas med arbetet hos oss.
Övrigt
Vi erbjuder tidsbegränsade förordnande mellan ett och sex år.
En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning.
På Grundlagsenheten kan resor i tjänsten förekomma, främst till Bryssel och Strasbourg, för deltagande i förhandlingar.
Tjänstgöringsort: I första hand Stockholm. En möjlighet finns dock till distansarbete från annan ort.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Mathias Säfsten som är enhetschef på Grundlagsenheten. Vill du veta mer om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Marjut Thelin. Fackliga kontaktpersoner är Peter Munck för Saco och Catarina de Grad för ST. Samtliga nås via växeln på 08-405 10 00.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast 8 oktober, 2024. Bifoga samtliga betyg och vitsord med din ansökan.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Justitiedepartementet ansvarar för rättsväsendets myndigheter, bland andra polisen, åklagarna, domstolarna och kriminalvården. Departementet ansvarar också för migrationsfrågor. Lagstiftningen inom statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt ligger inom departementets ansvarsområde.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35