OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Rättschefens kansli, Statsrådsberedningen
Är du assessor och vill arbeta med rättsliga frågor i en spännande miljö centralt i Regeringskansliet? Vi erbjuder rätt person en variationsrik roll med många kontaktytor där arbetet stundtals präglas av ett högt tempo.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Du bistår rättschefen, både med att ge rättsligt stöd till statsministern och den övriga ledningen i Statsrådsberedningen samt i arbetet med kvalitet i lagstiftning och förvaltning. I rättschefens kansli hanterar vi rättsliga frågor som rör såväl Statsrådsberedningen som Regeringskansliet som helhet. Vi samordnar också Regeringskansliets arbete när konstitutionsutskottet granskar regeringen. Till arbetet hör att bereda regerings- och regeringskanslibeslut i förvaltningsärenden och vissa författningsärenden. Vidare tar vi fram föreskrifter och andra interna styrdokument för Regeringskansliet. Vi arbetar ofta i skärningspunkten mellan juridik, politik och kommunikation. Du kommer att få möjlighet att arbeta med flertalet av ovanstående uppgifter.
På rättschefen kansli är vi omkring tio medarbetare. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Vi söker dig som är hovrätts- eller kammarrättsassessor och har mycket goda juridiska kunskaper. Du har erfarenhet av att handlägga komplexa ärenden och en god förmåga sätta in frågor i ett större sammanhang och se saker från ett övergripande perspektiv. Du har också en mycket god förmåga att uttrycka dig muntligen och skriftligen, även på engelska. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete i Regeringskansliet.
Dina egenskaper
Du är en mycket skicklig jurist samt har en god problemlösande och analytisk förmåga. Du är ansvarsfull och van att arbeta självständigt samtidigt som du trivs i nära samarbete med andra, både inom kansliet och i Regeringskansliet i stort. Arbetet ställer stora krav på uthållighet och att kunna leverera snabbt vilket gör att du behöver kunna prioritera och arbeta med bibehållen hög kvalitet och noggrannhet även under tidspress. Verksamheten är omvärldsstyrd och fokus kan ändras snabbt vilket ställer stora krav på flexibilitet. Vi förutsätter att du har ett mycket gott omdöme och hög integritet.
Övrigt
Sexårigt rättssakkunnigförordnande. Tillträde så snart som möjligt eller enligt överenskommelse. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta kanslichefen David Oredsson på telefon 08-405 20 98. Du är också välkommen att kontakta HR-ansvarig Ulrika Berggren på 08-405 91 75. Fackliga kontaktpersoner är Ewa Widgren för Saco och Sofia Wretler Meurke för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 22 september 2022.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Statsrådsberedningen leder och samordnar arbetet i Regeringskansliet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35