OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Rättssekretariatet, Arbetsmarknadsdepartementet
Är du en mycket skicklig jurist med kvalificerad juridisk bakgrund som vill arbeta med rättsliga frågor inom Arbetsmarknadsdepartementets ansvarsområden (t.ex. arbetsmarknad, arbetsrätt, arbetsmiljö, nyanländas etablering, jämställdhet och diskriminering)? Som vår nya medarbetare får du ett varierat arbete i händelsernas centrum.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Dina arbetsuppgifter vid rättssekretariatet innebär bl.a. att utarbeta lagrådsremisser, propositioner och författningstexter samt svara för juridisk kvalitetssäkring inom departementet. Du arbetar brett med juridiken inom departementets ansvarsområden. Arbetet innebär även att lämna upplysningar och råd till den politiska ledningen och till enheter i rättsliga frågor. Du bistår i viss mån expeditionschefen med regeringsärenden och annan ärendehantering. Vidare ingår du i en grupp med engagerade och kompetenta kollegor då vi vanligtvis arbetar i team som består av olika kompetenser. Läs mer om departementet och sekretariatets verksamhet på regeringen.se
Din bakgrund
Vi söker dig som är hovrätts- eller kammarrättsassessor eller har erfarenhet av annat kvalificerat juridiskt arbete, som vi bedömer som likvärdigt. Det är meriterande om du har erfarenhet av lagstiftningsarbete i Regeringskansliet. Det är också meriterande om du har erfarenhet av arbete inom något av rättsområdena arbetsrätt, förvaltningsrätt eller upphandlingsrätt.
Dina egenskaper
Du behöver vara en mycket skicklig jurist med god analytisk förmåga, gott omdöme och ett strukturerat och systematiskt tänkande. Du behöver vara självgående, noggrann och snabb i ditt arbete. Vi förutsätter att du är resultatinriktad, initiativrik och kvalitetsmedveten. Det är även viktigt att du har god förmåga att arbeta i grupp och att du värdesätter samarbete med andra. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska.
Övrigt
Tidsbegränsad anställning till och med 31 mars 2021. Tillträde snarast. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om befattningen, kontakta chefen för rättssekretariatet Ulrika Björne på telefon 08-405 24 12. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Katarina Sandström på telefon 08-405 22 15. Fackliga kontaktpersoner är Moa Östberg, Saco, och Susanna Ståhl, ST, och nås via Regeringskansliets växel 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 16 april 2020.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Arbetsmarknadsdepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för frågor och ärenden som rör arbetsmarknad, arbetsrätt och arbetsmiljö. Departementet ansvarar också för arbetet för ökad jämställdhet mellan kvinnor och män och mänskliga rättigheter på nationell nivå. Dessutom ansvarar departementet för arbetet för integration, mot segregation, rasism och diskriminering samt för att stärka hbtq-personers och barns rättigheter.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35