OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Justitiedepartementet
Vill du ha stort ansvar och utmanande arbetsuppgifter som främjar din professionella utveckling? Är du analytisk med förmåga att hitta väl avvägda lösningar på svåra problem även när underlaget är komplext? Då är det dig vi kan erbjuda en självständig roll i händelsernas centrum med högt prioriterade och meningsfulla arbetsuppgifter som bidrar till samhällsutvecklingen.
Nu söker vi flera medarbetare till bland annat åklagarenheten (Å), enheten för processrätt och domstolsfrågor (DOM), enheten för fastighetsrätt och associationsrätt (L1), enheten för familjerätt och allmän förmögenhetsrätt (L2), enheten för immaterialrätt och transporträtt (L3), enheten för lagstiftning om allmän ordning och säkerhet och samhällets krisberedskap (L4) och grundlagsenheten (L6).
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
I din vardag får du möjlighet att bidra i det lagstiftningsrelaterade arbetet där du parallellt med såväl långa som korta processer och deadlines verkar i en miljö där förhandling, förankring och samverkan utgör dina främsta redskap. Tillsammans med en huvudman bevakar, bereder och driver du lagstiftningsärenden, bl.a. genom att skriva utkast till kommittédirektiv, departementspromemorior, lagrådsremisser och propositioner. I din vardag hanterar du också löpande arbetsuppgifter där du granskar t.ex. andra enheters och departements produkter utifrån din enhets juridiska ansvarsområde, gör rättsutredningar och deltar i arbetsgrupper med bäring på din enhets eller departements ansvarsområde. Ett annat vanligt inslag är att med kort varsel utifrån händelser i omvärlden eller politiska initiativ skriva olika typer av faktabaserade underlag till den politiska ledningen i form av promemorior, talepunkter och underlag till svar på interpellationsfrågor och pressmeddelande m.m.
Vid vissa enheter får du också förmånen att företräda Sverige i förhandlingar och annat internationellt arbete, framförallt inom EU men även i t.ex. FN och Europarådet. Du förbereder förhandlingen genom att ta fram ståndpunkter som förankras internt i Regeringskansliet innan själva förhandlingstillfället och när du är tillbaka i Stockholm avrapporterar du resultatet till de som berörs. Arbetsuppgifterna innebär sammantaget vad vi nu berättat om jobbet omfattande kontakter med andra enheter inom Justitiedepartementet, med andra departement inom Regeringskansliet samt med riksdagen, myndigheter och intresseorganisationer.
Läs mer om vår verksamhet och enheternas ansvarsområden på www.regeringen.se
Din bakgrundSom rättssakkunnig hos oss behöver du vara jurist och assessor från kammarrätt eller hovrätt. Du kommer att skriva mycket och behöver därför vara en skicklig skribent. Du bör också vara en stringent föredragande som kan lyfta fram det mest väsentliga även i muntliga sammanhang. De internationella inslagen kräver också att du behärskar engelska. Kunskaper i franska eller andra EU-relaterade språk kan vara meriterande vid de enheter som arbetar internationellt.
Tidigare erfarenhet av motsvarande arbetsuppgifter inom Regeringskansliet eller utredningsväsendet är meriterande, men inget krav - däremot ser vi att du snabbare kan komma in i arbetet med stöd av dessa kunskaper och erfarenheter. Detsamma gäller erfarenhet från enheternas olika sak, politisk eller rättsområden.
Dina egenskaperSom medarbetare i Justitiedepartementet trivs du med att skapa och upprätthålla goda kontakter och på ett konstruktivt sätt samarbeta med andra, samtidigt som du klarar att självständigt driva dina frågor framåt. Du förväntas i en omvärldsstyrd vardag hos oss kunna leverera och byta fokus snabbt, vilket ställer höga krav på din flexibilitet och förmåga att även under tidspress arbeta noggrant. De frågor vi hanterar är ofta av mycket komplex natur, och du som är utpräglad analytiker med förmåga att hitta väl avvägda lösningar på svåra problem även när underlaget är komplext kommer att kunna bli framgångsrik tillsammans med oss. Förmodligen tycker du även att det känns spännande och utmanande att få jobba med politiskt aktuella och uppmärksammade frågor i en miljö där du ständigt får vara beredd på det oförutsedda.
ÖvrigtJustitiedepartementet erbjuder flera tidsbegränsade förordnanden mellan ett och sex år.
Vid några enheter kan resor i tjänsten förekomma i normalfall någon gång i månaden, främst till Bryssel för deltagande i förhandlingar.
Säkerhetsprövning genomförs innan beslut om anställning. Om befattningen vid den enhet där du blir erbjuden anställning är placerad i säkerhetsklass ingår även en registerkontroll och du behöver också vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Är du intresserad?Vill du veta mer om rekryteringsprocessen och vilka enheter som är aktuella är du välkommen att kontakta någon av personalspecialisterna vid Justitiedepartementet. Fackliga kontaktpersoner är Christine Wälikangas, SACO, och Susanna Wiener, ST. Samtliga nås via växeln på 08-405 10 00.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 1 november 2020. Bifoga samtliga betyg och vitsord med din ansökan. Vi kommer att samordna intervjuerna som inleds med en information om vår verksamhet, rekryterande enheter och hur kompetensförsörjningen av rättssakkunniga i Justitiedepartementet ser ut. Intervjuer är planerade till vecka 46-47, 2020.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Justitiedepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för rättsväsendets myndigheter, migrations- och asylfrågor samt krisberedskap. Justitiedepartementet ansvarar också för lagstiftningen inom områdena för statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35