OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Rättssekretariatet, Socialdepartementet
Är du en mycket skicklig jurist som vill arbeta med rättsliga frågor inom Socialdepartementets ansvarsområden? Trivs du med att arbeta med omväxlande och intressanta arbetsuppgifter i händelsernas centrum med dagsaktuella frågor? Vi söker dig som är assessor eller jurist med motsvarande erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Dina arbetsuppgifter vid rättssekretariatet innebär bland annat att utarbeta lagrådsremisser, propositioner och författningstexter samt svara för juridisk kvalitetssäkring inom departementet. Du arbetar brett med juridiken inom departementets ansvarsområden. Arbetet innebär även att lämna upplysningar och råd till den politiska ledningen och till andra enheter i juridiska frågor. I arbetsuppgifterna kan också ingå att medverka i departementets arbete i EU samt i andra internationella förhandlingar. Arbetet innebär i hög grad samarbete med andra enheter inom departementet och med andra departement. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Vi söker dig som är kammarrätts- eller hovrättsassessor eller som har annan flerårig erfarenhet av motsvarande kvalificerat juridiskt arbete inom för Socialdepartementet relevanta rättsområden. Det är meriterande med erfarenhet av författningsarbete inom Regeringskansliet eller inom annan myndighet inom området. Det är också meriterande med kunskaper inom socialförsäkring, läkemedelslagstiftning och dataskydd. Goda kunskaper i engelska är ett krav.
Dina egenskaper
Du behöver vara en mycket skicklig jurist med god analytisk förmåga, gott omdöme, samarbetsförmåga och stilistisk färdighet. Du ska ha förmåga att arbeta snabbt, noggrant och självständigt - även under tidspress. Arbetet förutsätter god förståelse för förutsättningarna i en politiskt styrd verksamhet.
Övrigt
En tidsbegränsad anställning som rättssakkunnig på sex år och en tidsbegränsad t om 31 januari 2023.
Tillträde snarast.
En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Zandra Milton, tf. enhetschef på 08-405 27 72. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Ann-Sofi Brandt, 08-405 52 41. Fackliga kontaktpersoner är Håkan Nyman för Saco och Kristoffer Lundberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 19 december 2021.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner, samt premiepensionssystemet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35