OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Rättssekretariatet, Finansdepartementet
Är du hovrätts- eller kammarrättsassessor med förmåga att balansera kvalitet och effektivitet? I det omväxlande arbetet på Finansdepartementets rättssekretariat kan vi erbjuda en utvecklande roll där du tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor bidrar till samhällsutvecklingen.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Rättssekretariatet ansvarar för utformningen av lagförslag och förordningar samt bistår departementsledningen och Finansdepartementets avdelningar med råd i juridiska frågor. Rättssekretariatet håller även interna utbildningar inom flera områden med koppling till Finansdepartementets verksamhet. För närvarande arbetar 13 personer, varav samtliga utom en har bakgrund som hovrätts- eller kammarrättsassessor, på rättssekretariatet. Rättssekretariatet har ett ansvarsområde som innefattar departementets samtliga avdelningar, med undantag för skatte- och tullavdelningen och finansmarknadsavdelningen. Detta innebär att sekretariatet ger rättslig rådgivning i ett stort antal frågor, bl.a. om statens budget, samhällsplanering och bostadsbyggande, upphandlingslagstiftning, spelreglering, konsumenträtt, den statliga arbetsgivarpolitiken, myndighetsstyrning, kommunal lagstiftning, Sveriges deltagande i internationella finansiella institutioner och statens innehav av fastigheter.
Vi söker dig som vill ge rättslig rådgivning och utarbeta lagrådsremisser, propositioner och författningar inom rättssekretariatets ansvarsområde. Du kommer att arbeta tillsammans med professionella och kunniga kollegor, både specialister och personer med bred erfarenhet. Rollen innebär många kontaktytor samt samarbete med andra avdelningar i Finansdepartementet och med övriga departement inom Regeringskansliet. Med anledning av det förestående regeringsskiftet kan det bli aktuellt med tjänstgöring vid annat departement.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Vi söker 1-2 personer, kvalificerade jurister med bakgrund som hovrätts- eller kammarrättsassessor och med mycket goda juridiska kunskaper. Det är meriterande med erfarenhet av arbete med plan- och byggfrågor.
Dina egenskaper
Arbetet kräver att du har ett genuint intresse för samhällsfrågor, en god analytisk förmåga och ett gott omdöme. Du kan snabbt sätta dig in i nya frågor och du tar ansvar för dina arbetsuppgifter, driver processer framåt och ser till att uppnå resultat. Du har ett kreativt och problemlösande arbetssätt och lägger stor vikt vid kvalitet samtidigt som du har förmåga att arbeta effektivt under tidspress. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Förankring och samverkan är grunden i arbetet och därför är det viktigt att du har en god samarbetsförmåga. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Tidsbegränsade förordnanden som rättssakkunniga på 6 respektive 2 år. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta departementsrådet Johan Ndure, tel. 08-405 90 63. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Monica Häggkvist, tel. 08-405 21 62. Fackliga kontaktpersoner är Simon Danielsson för Saco och Lotta Nordqvist för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 25 oktober 2022.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Finansdepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för finanspolitiken och frågor som rör finansmarknad, internationellt ekonomiskt samarbete, förvaltningspolitik, län, kommuner och regioner, prognoser och nyckeltal, skatter, spelfrågor, konsumentfrågor samt statens budget.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35