OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kommunenheten, Avdelningen för offentlig förvaltning, Finansdepartementet
Är du kammarrätts- eller hovrättsassessor med intresse för lagstiftningsarbete? Vill du arbeta nära det politiska beslutsfattandet, mitt i händelsernas centrum? Vi kan erbjuda ett kvalificerat och varierat arbete tillsammans med professionella kollegor på Finansdepartementet.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Avdelningen för offentlig förvaltning ansvarar för utvecklingen av förvaltningspolitiken. Den kommunala lagstiftningen är en viktig del av avdelningens och Kommunenhetens uppdrag. Enheten ansvarar för kommunallagen, lagstiftning och ärenden om Sveriges indelning i kommuner och regioner, kommunal ekonomi och kommunalekonomisk utjämning och andra grundläggande samhällsfrågor.
Som rättssakkunnig/erfaren jurist kommer du få ägna dig åt författningsarbete, skriva promemorior, lagrådsremisser och propositioner, och andra löpande ärenden. Du kommer även bevaka enhetens ansvarsområden genom att analysera och kommentera förslag från andra departement. I arbetet ingår också att göra rättsutredningar, ta fram underlag och ge rekommendationer till civilministern och den övriga politiska ledningen, både muntligt och skriftligt. Arbetet utförs i stor utsträckning i team tillsammans med ekonomer, statsvetare och övriga jurister.
Ditt arbete kommer innebära mycket kontakter med den politiska ledningen, övriga Finansdepartementet och Regeringskansliet, och externa kontakter med myndigheter och organisationer. Arbetet präglas av en blandning av långsiktigt strukturella frågor och snabba bedömningar. En god förmåga att samarbeta och att anpassa sig till ändrade förutsättningar är viktiga egenskaper för att lyckas.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Vi söker dig som är hovrätts- eller kammarrättsassessor och har ett genuint intresse för kommunalrätten, förvaltningspolitik och samhällsfrågor i stort. Erfarenhet av arbete på myndighet, i kommun eller region är meriterande. Erfarenhet från Regeringskansliet är särskilt meriterande. Kunskaper inom förvaltningsrätt, kommunalrätt eller konstitutionella frågor är också meriterande.
Dina egenskaper
Arbetet ställer höga krav på att du har en god analysförmåga och att du är noggrann och kvalitetsmedveten. Du har lätt för att samarbeta och samverka med andra, och du driver processer framåt både självständigt och tillsammans med andra. Du kan snabbt anpassa dig till nya förutsättningar, du har gott omdöme och förmåga att arbeta effektivt under tidspress. Du uttrycker dig väl i tal och skrift. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning eller ett tidsbegränsat förordnande som rättssakkunnig i sex år. Tillträde så snart som möjligt.
En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Christina Fredin som är enhetschef, på 08-405 84 83. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Jakob Petruson på 08-405 19 58. Fackliga kontaktpersoner är Mikaela Nilsson för Saco och Lotta Nordqvist för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 24 juni 2021.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Finansdepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för finanspolitiken och frågor som rör finansmarknad, internationellt ekonomiskt samarbete, förvaltningspolitik, län, kommuner och regioner, prognoser och nyckeltal, skatter, spelfrågor, konsumentfrågor samt statens budget.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35