OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Granskningskansliet, Statsrådsberedningen
Är du en skicklig jurist som vill arbeta i händelsernas centrum och bli expert på lagstiftningsteknik? Granskningskansliet söker nu två rättssakkunniga. Vi kan erbjuda ett meningsfullt arbete där du medverkar till att kvalitetssäkra regeringens lagförslag.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som jurist hos oss får du en central roll i lagstiftningsarbetet där du arbetar med att granska regeringens lagförslag för att säkerställa en hög kvalitet. Arbetet ställer höga krav på juridisk skicklighet och en förståelse för de krav som ställs i en politiskt styrd organisation.
Du kommer att vara kontaktperson för några departement och i din expertroll granska förslag till bl.a. kommittédirektiv, lagrådsremisser och propositionerge råd till departementen och svara på frågor. Arbetet är självständigt och ansvarsfullt, men kännetecknas också av samarbete, både inom kansliet och med handläggare och chefer på departementen. Arbetet sker i nära samarbete med språkexperterna på kansliet. Granskningsarbetet sker till stor del inom tidsatta ramar.
Granskningskansliet verkar för hög juridisk och språklig kvalitet i all lagstiftning som tas fram i Regeringskansliet. Kansliet svarar också för hanteringen av Svensk författningssamling, Regeringskansliets rättsdatabaser och för Regeringskansliets kontakter med Lagrådet.
Granskningskansliet har runt 20 medarbetare varav hälften är jurister.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Vi söker dig som är hovrätts- eller kammarrättsassessor alternativt jurist med flerårig erfarenhet av likvärdigt kvalificerat juridiskt arbete. Du behöver ha mycket goda juridiska kunskaper och om du har erfarenhet av lagstiftningsarbete i Regeringskansliet är det meriterande. Erfarenhet av liknande arbete i riksdagen, kommittéväsendet eller annan statlig verksamhet är också meriterande.
Dina egenskaper
Du har en mycket god kommunikativ förmåga både i tal och skrift och du har ett engagemang för kvalitet i lagstiftning och intresse för ett klart och begripligt språk. Du kan prioritera och arbeta snabbt med bibehållen hög kvalitet och noggrannhet. Du har en mycket god analytisk förmåga och kan på kort tid sätta dig in i nya ämnesområden. Du tar egna initiativ, arbetar självständigt men har även en god förmåga att samarbeta med andra samt ett gott omdöme.
Övrigt
Tillträde omgående eller efter överenskommelse. Det finns stora möjligheter till att arbeta på distans.
För dig som har en anställning som hovrätts- eller kammarrättsassessor erbjuder vi ett sexårsförordnande som rättssakkunnig. Har du en annan bakgrund så inleds din tillsvidareanställning med provanställning om sex månader. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta biträdande kanslichef Mikael Pauli på 08-405 53 82. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Helena Olofsson på 08-405 16 16. Fackliga kontaktpersoner är Ewa Widegren för Saco och Sofia Wretler Meurke för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 17 maj 2023.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Statsrådsberedningen har ansvar för att leda och samordna arbetet i Regeringskansliet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35