OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enheten för offentlig upphandling, avdelningen för offentlig förvaltning, Finansdepartementet
Vill du arbeta med lagstiftning inom offentlig upphandling och spelfrågor? Är du en erfaren jurist eller assessor från kammarrätt eller hovrätt? Då kan vi erbjuda dig en utvecklande roll där du tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor bidrar till samhällsutvecklingen.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Avdelningen för offentlig förvaltning ansvarar för utvecklingen av förvaltningspolitiken och en viktig del av detta är arbetet med utveckling av offentlig upphandling. Enheten för offentlig upphandling ansvarar för politik och lagstiftning på områdena offentlig upphandling respektive spel samt för styrningen av Upphandlingsmyndigheten och Spelinspektionen.
Arbetet som jurist innebär att du kommer att ta fram promemorior, lagrådsremisser, propositioner inklusive författningstext. I dina arbetsuppgifter ingår att arbeta med policyfrågor samt att lämna underlag till de politiska ledningarna och andra departement. Du kan även komma att representera Sverige internationellt. Arbetet är självständigt men sker i samarbete med kollegor på enheten och andra enheter inom Regeringskansliet samt inkluderar kontakter med myndigheter, civila samhället och internationella aktörer. Vi erbjuder dig omväxlande arbetsuppgifter som ställer krav på din förmåga att kombinera expertkunskap med förståelse för helheten. Du kommer att arbeta med professionella och kunniga kollegor med fokus på problemlösning och leverans, i tidvis högt tempo.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se
Din bakgrund
Vi söker dig som är jurist, gärna kammarrätts- eller hovrättsassessor eller har flera års likvärdig erfarenhet av annat kvalificerat juridiskt arbete. Arbetslivserfarenhet av lagstiftningsarbete, juridiskt arbete från myndighet eller erfarenhet av arbete med frågor inom enhetens ansvarsområde är meriterande.
Dina egenskaper
I rollen som jurist behöver du ha en god analytisk förmåga, integritet och ett problemlösande arbetssätt. Du kan ta stort ansvar för dina arbetsuppgifter och driver dina processer framåt. I arbetet är förankring och samverkan grundläggande och det är därför viktigt att du har en god samarbetsförmåga och kan kommunicera på ett tydligt sätt. Kvalitet är viktigt för dig samtidigt som du har förmåga att arbeta effektivt under tidspress inom givna tidsramar. Du kan utrycka dig mycket väl i tal och skrift både på svenska och engelska. Språkkunskaper i franska är meriterande. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Anställningsformen är ett sexårigt förordnande som rättssakkunnig alternativt tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om befattningen, kontakta enhetschefen Peter Knutsson på 08-405 5567. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Monica Häggkvist på 08-405 2162. Fackliga kontaktpersoner är Simon Danielsson, SACO och Lotta Nordqvist, ST. Du når dem via Regeringskansliets växel 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 15 september 2022.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Finansdepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för finanspolitiken och frågor som rör finansmarknad, internationellt ekonomiskt samarbete, förvaltningspolitik, län, kommuner och regioner, prognoser och nyckeltal, skatter, spelfrågor, konsumentfrågor samt statens budget.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35