OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Rättssekretariatet, Miljödepartementet
Vill du arbeta med lagstiftningsarbete inom miljöområdet och har du en bred juridisk erfarenhet? Då kan vi erbjuda dig ett omväxlande och meningsfullt arbete där du bidrar till samhällsutvecklingen.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
På rättssekretariatet arbetar ca 25 medarbetare. Sekretariatet ansvarar bl.a. för att ge stöd åt departementet i rättsliga frågor och för utformningen av förordningar, lagrådsremisser och propositioner. Som medarbetare på rättssekretariatet får du möjlighet att bidra till samhällsutvecklingen genom att delta i författningsarbetet och lösa problem som anknyter till det. I arbetet med den nationella lagstiftningen ingår att skriva lagrådsremisser, propositioner, departementspromemorior och författningstext. Du ger juridisk service åt departementet och deltar i kvalitetssäkring av departementets produkter. Det kan också bli aktuellt att delta i EU-arbetet och i internationella förhandlingar. Blandningen av frågor gör arbetet inom rättssekretariatet variationsrikt och stimulerande.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se
Din bakgrund
Vi söker dig som har en juristexamen. Du är assessor från hovrätt eller kammarrätt, alternativt har erfarenhet av annat kvalificerat juridiskt arbete som vi bedömer likvärdigt. Det är meriterande om du har arbetat inom flera juridiska områden eller har erfarenhet av juridiskt arbete inom Miljödepartementets ansvarsområde. Även erfarenhet av lagstiftningsarbete i Regeringskansliet är meriterande. Arbetet kräver att du kan uttrycka dig mycket väl i tal och skrift på svenska samt har goda kunskaper i engelska.
Dina egenskaper
Du är ansvarstagande och driver självständigt processerna framåt och ser till att uppnå resultat. Arbetsuppgifterna kräver ett flexibelt och problemlösande arbetssätt. Du är kvalitetsmedveten och har god analytisk förmåga. Förhandling, förankring och samverkan är grunden i arbetet och därför är det viktigt att du har ett gott omdöme och god samarbetsförmåga.
Övrigt
Vi utlyser en eller flera tjänster. Om du är assessor erbjuder vi ett förordnande som rättssakkunnig. Har du annan bakgrund erbjuder vi en tidsbegränsad anställning på minst 1 år. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Tillträde så snart som möjligt.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta rättschef Maria Jonsson, på 08-405 94 29. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Johanna Rosén, på 08-405 88 42. Fackliga kontaktpersoner är Michael Löfroth för Saco och Melanie Hedlund Bjersten för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 4 september 2022.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Miljödepartementet, som är ett av elva departement, samordnar regeringens miljöpolitik och ansvarar för frågor om klimat, hållbar utveckling, biologisk mångfald, kemikalier, kretslopp, natur- och skogsvård, havs- och vattenmiljö, strålskydd och kärnsäkerhet samt internationellt miljöarbete.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35