OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Migrationsverket är det naturliga navet för migrationen till Sverige. Varje år tar vi emot många tusen ansökningar från människor som vill arbeta, besöka, bo eller söka skydd i Sverige. Vi vill underlätta rörligheten över gränser genom god service och en snabb och rättssäker handläggning.
Migrationsverket är en arbetsplats som präglas av respekt för människan. Vi strävar efter att ingen ska bli diskriminerad och att alla ska ges lika möjligheter.
Till enheten för digital service söker vi en redaktör för sociala medier.
Kommunikationsavdelningens uppdrag är att styra, stödja, samordna och utveckla Migrationsverkets kommunikation. Avdelningen har ca 65 medarbetare och består av tre enheter: enheten för digital service, enheten för strategisk kommunikation samt enheten för externa och interna nyheter.
Enheten för digital service har i uppdrag att förvalta och utveckla myndighetens webbplatser så att den webbaserade kommunikationen är till nytta för alla våra målgrupper. Enheten har 20 medarbetare och enhetens övriga befattningar är kommunikatörer, webbutvecklare, webbstrateg, webbdesigner och verksamhetsutvecklare.
Genom sociala medier vill Migrationsverket hjälpa och vägleda våra sökande. Vi vill också förmedla kunskap om myndighetens uppdrag och hur våra beslut hänger ihop med lagstiftningen.
Arbetsuppgifter
Din främsta uppgift blir att ansvara för löpande redaktionell planering, ta fram idéer och producera inlägg för sociala medier – exempelvis i skrift, via intervjuer och i chattar. I det arbetet kommer du att arbeta tillsammans med andra medarbetare på kommunikationsavdelningen. Du kommer också att bevaka vad som skrivs om Migrationsverket i sociala medier.
Genom coachning och utbildning stöttar du kollegor som modererar våra sociala medie-kanaler. Du samarbetar med dem som ansvarar för det redaktionella materialet på myndighetens webbplats, så att informationen i våra olika externa kanaler samverkar.
Vidare ingår det i uppdraget att tillsammans med vår webbstrateg utvärdera myndighetens närvaro i våra digitala kanaler.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom kommunikation eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant.
Du har minst två års erfarenhet av kvalificerat arbete inom sociala medier där du företrätt en organisation. Vi ser också att du har erfarenhet av uppföljningsarbete som att analysera statistik och identifiera trender i sociala medier. Goda kunskaper i tal och skrift i svenska och engelska är nödvändigt för rollen.
Meriterande är om du varit projektledande eller haft en samordnande roll inom digital kommunikation samt om du har erfarenhet av att arbeta som redaktör för sociala medier. Erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet är även det meriterande.
Personliga kompetenser
Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Du förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du tar initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat. Vidare gör du korrekta avvägningar och prioriteringar. Du väger samman komplex information och olika typer av hänsynstaganden och visar omdöme vid uttalanden, agerande och beslut. Slutligen arbetar du bra med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt samt lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt
Upplysningar
Anställningsform: Tillsvidare med sex månaders provanställning.
Vi tillämpar individuell lönesättning.
Resor i tjänsten kan förekomma
Placering: Norrköping
Tillträde för befattningen: Omgående, eller enligt överenskommelse.
Vill du veta mer
Har du frågor om rekryteringsprocessen kan du mejla till rekrytering@migrationsverket.se.
Vill du veta mer om befattningen och arbetsuppgifterna kontaktar du tf. enhetschef Eva Löfgren, 010-485 04 94.
Ansökan
Välkommen med din ansökan och meritförteckning till Migrationsverket senast 2016-12-05.
I denna rekrytering kan vi komma att använda arbetspsykologiska tester och/eller arbetsprover som en del i processen.
Migrationsverket avböjer vänligt men bestämt alla samtal från försäljare av rekryteringstjänster och annonser.
I samband med att du registrerar din ansökan, kommer du att få svara på ett antal frågor. Det är viktigt att du fyller i frågorna så utförligt du kan och inte endast hänvisar till CV och personligt brev. Registrerade ansökningar som saknar svar på frågorna kommer ej att beaktas.